President Trump slaat toe waar hij wil. ‘We zullen hen doden, al diegenen die drugs naar ons land brengen’. Ondertussen werden al tien boten naar de zeebodem gebombardeerd, 43 mensen liggen erbij. Toen de afgelopen week twee overlevenden uit het water werden gered, werden ze niet naar de V.S. gebracht om voor de rechtbank te worden gedaagd, maar gewoon in stilte naar hun landen van herkomst gebracht.
In het geschil met Mexico over de aanvoer van fentanyl werd er herhaaldelijk op gewezen dat de V.S. misschien in eerste instantie iets moest doen aan het probleem van de vraag naar drugs in eigen land. Zonder vraag heeft aanbod immers weinig zin. Bovendien wordt het geweld in Mexico mee in de hand gewerkt door de illegale wapenhandel, in handen van de Noorderburen.
Men weet ook dat DEA, het VS-Agentschap dat de drugstrafiek moet bestrijden, zelf schuldig is aan die trafiek én aan corruptie. De ‘war on drugs’ is niet echt een oorlog tegen de drugshandel maar een zeer winstgevende business waar ambtenaren aan beide zijden van de grens wel bij varen. Er zijn foto’s van een DEA-directeur voor Mexico op vakantie samen met de advocaten van trafikanten.
De corruptie strekt zich trouwens ook uit over andere VS-agentschappen, van de CIA tot het FBI en de agentschappen voor tabak, alcohol en andere. Toen in 2021 een ex-agent van DEA werd veroordeeld, verklaarde de man alles te willen opbiechten, maar daar was vooral niemand in geïnteresseerd.
Van drugs naar olie
Reuters publiceerde onlangs de resultaten van een onderzoek naar sluikhandel in olie. Blijkt dat de drugsmafia zich met succes diversifieerde en goed samen werkt met V.S.-bedrijven.
Ikon Midstream is een bedrijf in Houston dat een sleutelrol speelt in die handel. Ikon koopt olie in Canada en verkoopt die aan een bedrijf, Intanza, in Monterrey, dat een dekmantel is voor een van de grote kartels, Cartel Jalisco Nueva Generación (CJNG). Met valse documenten, uiteraard, alsof het om producten ging waarop geen douanerechten moeten betaald worden. Op olie moet in Mexico tot 50 % heffing worden betaald, dat is dus pure winst voor de importeurs en rechtstreekse concurrentie voor wie wel eerlijk speelt. Dat er op weg van Canada naar Mexico nogal wat steekpenningen moeten betaald worden, spreekt voor zich.
Het werkt ook in omgekeerde richting. Mexico is een olieproducent en de kartels stelen van het overheidsbedrijf Pemex, ze tappen de olie gewoon af van de pijpleidingen en verkopen die dan aan corrupte importeurs in de V.S. Mexico heeft daar een mooi woord voor: ‘huachicol’ en ‘huachicoleros’. Het is trouwens iets wat ook op kleine schaal gebeurt voor eigen gebruik.
Er lopen inmiddels zo’n 7000 klachten bij de douanediensten over deze praktijken.
Ikon is slechts één bedrijf dat toevallig in het vizier kwam omdat de olie in een ongebruikelijke haven werd geleverd en het schip in een mum van tijd volledig was gelost.
Trump treedt er niet tegen op. Het is immers veel makkelijker om vissersboten in de Cariben te bombarderen en luid te schreeuwen dat iedere ‘schuldige’ zal worden vermoord.
Nochtans kent deze oliesluikhandel een heel sterke groei en bedraagt volgens Reuters zowat één derde van de legale handel in diesel en benzine.
