Geopolitieke Ontwikkelingen
Mensenrechten

INTERNATIONALE POLITIEK

Regionale Conflicten
Economie

Uiterst-rechts spint garen bij sancties tegen Rusland | Uitpers %

Uiterst-rechts spint garen bij sancties tegen Rusland

Image
Tienduizenden betogers in Praag eisen opdoeken sancties thegen Rusland.

Waar blijven links en de vakbonden?

In talrijke landen van de Europese Unie trachten uiterst-rechtse groepen de spreekbuis te zijn van de groeiende kritiek op de sancties tegen Rusland. “Die sancties treffen Rusland niet of nauwelijks, maar komen dus te harder aan voor de Europese burgers”, zo vat Jordan Bardella, kopstuk van het Franse Rassemblement National (RN) het samen. Politici van het Vlaams Belang spreken in dezelfde zin.

‘Snijden in eigen vel’

Marine Le Pen, de nummer één van het RN, had vorige maand al aangedrongen op het stopzetten van die sancties “die volkomen nutteloos zijn en alleen maar ellende betekenen voor de Fransen en de andere Europeanen”. Het RN noemt de torenhoge tarieven voor gas en elektriciteit een gevolg van die sancties.

“De hoge energieprijzen zijn het rechtstreeks gevolg van economische oorlogvoering van de EU tegen Rusland omwille van een oorlog waarin wij geen vitaal belang of verplichting hebben”, aldus Europarlementslid Tom Vandendriessche (VB) op twitter. “Nu snijden we te hard in ons eigen vel. Onze mensen komen niet meer rond op het einde van de maand, terwijl Poetin wel mooi verdient aan de torenhoge gasprijzen”, aldus het VB.

In Duitsland hielden vorige maandag zowel een uiterst-rechtse beweging als Die Linke in Leipzig een protestbijeenkomst waarin werd aangedrongen op het beëindigen van de sancties . Die treffen ons veel meer dan Poetin, aldus de betogers – enkele duizenden – die vinden dat Nord Stream 2 moet worden geopend. Deze gaspijpleiding van Rusland naar Duitsland is afgewerkt, maar in november vorig jaar weigerde de Duitse vergunningsdienst de opening ervan.

Tsjechië eerst

Het grootste straatprotest tegen de sancties was op zaterdag 3 september in Praag Waar een grote massa – 70.000 volgens de politie – betoogde tegen de sancties, tegen Navo en EU. Dat protest was georganiseerd door een nieuwe beweging, “De Tsjechische Republiek eerst”. Naast allerlei bewegingen van anti-vaxers, nam ook de – poststalinistische – Communistische Partij aan het protest deel. De betogers eisten onder meer het afsluiten van rechtstreekse contracten met Moskou over gasleveringen, zoals het naburige Hongarije heeft gedaan.

In Tsjechië heeft de inflatie van 10 % en meer, zoals in andere landen in de regio , het levensniveau in korte tijd sterk aangetast. De koopkracht van de Tsjechische loontrekkenden lag in het tweede trimester van dit jaar 9,8 % lager dan een jaar eerder. Voor veel Tsjechen betekent dit gewoon armoede.

In andere landen, zoals in Slovakije en Bularije, springen Moskougezinde groepen ook op de kar van dat protest tegen de sancties. De boodschap is duidelijk: wij verarmen door de schuld van die sancties, terwijl de Russen ze nauwelijks gewaar worden.

Begin oktober hebben in Bulgarije alweer (de vierde keer in minder dan twee jaar) parlementsverkiezingen plaats. De talrijke Russofiele partijen bespelen het ongenoegen over de gevolgen van de sancties voor de Bulgaren zelf, volop uit. De interimregering wil intussen het Hongaarse voorbeeld volgen en rechtstreeks met Moskou over gasleveringen onderhandelen.

Ook in de campagne voor de Italiaanse parlementsverkiezingen van 25 sepember zijn die sancties een thema. Matteo Salvini, leider van de uitest-rechtse Lega, vindt dat de volgende regering – waarvan zijn Lega wellicht deel zal uitmaken – die sancties moet aanvechten. De belangrijkste partij van de zeer rechtse coalitie, de Fratelli d’Italia, horen dat niet graag. Partijleidster en kandidaat-premier Giorgia Meloni doet er alles aan om door ‘Brussel’ (de EU) aanvaard te worden.

En verder

Moskou wordt ervan beschuldigd de groeiende onvrede over de hoge inflatie, vooral de galopperende en energieprijzen, uit te baten om de westerse steun aan Oekraïne af te zwakken. Ja, het ligt wel voor de hand dat de Russische president Poetin die bal voor open doel niet zou laten liggen.

De publieke opinie in de EU lag aanvankelijk niet wakker van die sancties, het argument dat Moskou moest gestraft worden voor zijn oorlog tegen Oekraïne, werd zondermeer geslikt. Er werd niet stilgestaan bij de nochtans voorspelbare gevolgen: dat Rusland zou terugslaan met de middelen die voor de hand liggen: de gastoevoer terugdraaien. Voor de rest heeft de zogenaamde “vrije markt” en de EU-regels inzake energieprijzen ervoor gezorgd dat de prijzen de pan uitrijzen.

We staan pas aan het begin van de ellende. Nu al is er een stevige daling van de koopkracht van al wie van arbeid of uitkering leeft. Het stopt hier niet, we zijn aan het begin van een algemene verarming, van een economische recessie. De EU beklemtoont op alle mogelijke manieren dat we tenslotte niet erg afhankelijk zijn van Russisch gas, dat we met wat zuiniger omspringen met energie, er wel komen. Maar de heilige markt gelooft daar niet veel van.

Poetin

De uiterst-rechtse groepen, zeker de vrienden van Poetin onder hen, krijgen zo de weg vrij om op de groeiende onrust onder de bevolking in te spelen. Een klein deel van links begrijpt dat, maar maakt er geen punt van, men wordt al snel als vazal van Poetin bestempeld. Terwijl Poetin in alle opzichten een bondgenoot is van uiterst-rechts, voor figuren als Le Pen wordt in Moskou de rode loper uitgerold.

Poetin is voor links een te bevechten vijand, of zou dat moeten zijn. Maar daarom mogen links en de vakbonden kritiek op de sancties niet schuwen, intussen gaat uiterst-rechts, waar wel echte poetinofielen zitten met dat thema aan de haal.

Indien de oorlog in Oekraïne uitloopt op een verdere vernedering voor de Russische leider, is dat goed nieuws. Alleen moet men zich geen illusie maken over wat er in het Kremlin na Poetin zou komen, de haviken zitten klaar om zijn plaats in te nemen.

Schimmenspel rond Nord Stream

Komt er eerlang weer Russisch gas door Nord Stream1 en 2? En zo ja, wie draait de kraan open voor wie. Voorlopig zitten we nog in de gissingen over dat gas, maar het zou al eigenaardig zijn dat er in de zakelijke nevengesprekken tussen Moskou en Washington niet over gas wordt gesproken, voor beide een  ... Lees verder

Oekraïne en de sancties

“Het Westen” is momenteel een term die in onbruik raakt maar toch nog een realiteit inhoudt. De Navo is niet weg, de VS blijven erin verzekert VS-minister Marco Rubio. Er zijn onder meer ook nog de “westerse sancties” in 16 ‘treinen’ uitgevaardigd na de Russische invasie van Oekraïne. Maar wat met die sancties nu VS-president ... Lees verder

VW niest, Duitsland beeft, Europa bibbert

Het nieuws dat Volkswagen aan zijn personeel brengt, is nog slechter dan gevreesd: drie Duitse fabrieken en talrijke afdelingen dicht, tienduizenden afdankingen, algemene loonsverlaging. VW is niet alleen. Voor andere autobouwers, voor de chemie, voor de bouw… zijn de vooruitzichten erg somber. Duitsland beeft bij al dat onheilspellend nieuws, de rest van Europa bibbert mee. ... Lees verder

Bij EU rijzen vragen over Oekraïense keuzes

Kiev eert zijn nazicollaborateurs tot woede van Joden en Polen Oekraïne bij de EU? In welke vorm, wanneer? Bij de EU worden allerlei voorstellen op tafel gegooid, waaronder dat…

Peru: links of rechts?

Voor de tweede ronde van de presidentsverkiezingen in Peru, nu zondag 7 juni, is de keuze eigenlijk eenvoudig. Een rechtse kandidaat, Keiko Fujimori, dochter van, en een linkse kandidaat,…

Steun Uitpers!
Steun onafhankelijke internationale analyse. Uitpers.be is een onafhankelijk platform voor kritische duiding van mondiale ontwikkelingen. Scan de QR-code met je bank-app en steun onze werking met een vrije bijdrage

Lees hier meer over

Schimmenspel rond Nord Stream

Schimmenspel rond Nord Stream

Komt er eerlang weer Russisch gas door Nord Stream1 en 2? En zo ja, wie draait de kraan open voor wie. Voorlopig zitten we nog in de gissingen over dat…

Freddy De Pauwapr 22, 2025
Oekraïne en de sancties

Oekraïne en de sancties

“Het Westen” is momenteel een term die in onbruik raakt maar toch nog een realiteit inhoudt. De Navo is niet weg, de VS blijven erin verzekert VS-minister Marco Rubio. Er…

Freddy De Pauwapr 8, 2025
VW niest, Duitsland beeft, Europa bibbert

VW niest, Duitsland beeft, Europa bibbert

Het nieuws dat Volkswagen aan zijn personeel brengt, is nog slechter dan gevreesd: drie Duitse fabrieken en talrijke afdelingen dicht, tienduizenden afdankingen, algemene loonsverlaging. VW is niet alleen. Voor andere…

Freddy De Pauwokt 29, 2024
Sancties tegen Moskou: wie spint garen

Sancties tegen Moskou: wie spint garen

Vroeg of laat zal de Russische economie de zware gevolgen dragen van de sancties die de VS en een deel van Europa hebben getroffen sinds de Russische invasie in Oekraïne.…

Freddy De Pauwaug 27, 2024
Sancties, een sombere balans

Sancties, een sombere balans

Staat van Europa (2) Herinner u de snelle westerse reactie na de Russische agressie in februari 2022 tegen Oekraïne, toen er nog geen sprake van was troepen te sturen. De…

Freddy De Pauwmrt 20, 2024