Uber you're no good

In San Francisco, New York, Los Angeles en enkele andere steden van de VS zijn vorige week chauffeurs die voor Uber werken, de straat opgetrokken om te protesteren tegen hun werkomstandigheden. ‘Uber! Uber! You’re no good! Treat your drivers like you should’ (Uber, je deugt niet. Behandel uw chauffeurs behoorlijk). Hun protest kwam er aan de vooravond van de beursgang van Uber. Die ging vrijdag in New York van start aan 45 dollar per aandeel. Maandag was dat al gezakt tot 37.17.
Ook in Londen, Rio de Janeiro, Melbourne en andere steden waren er acties. De betogers klaagden vooral de lage vergoedingen voor chauffeurs aan. “Terwijl de beursgang weer veel anderen miljonair zal maken”.

Uitpersing

De chauffeurs vrezen de gevolgen van deze beursgang op hun inkomsten. Die zijn de jongste tijd sterk gedaald. Een chauffeur uit San Francisco vertelde dat Uber de vergoeding van 99 dollarcent per mijl verminderde tot 68 cent, terwijl de kosten voor brandstof en verzekering gestegen zijn. Bovendien wordt het voor lagere inkomens steeds moeilijker om nog in grote steden te wonen, zeker in San Francisco waar de prijzen voor kopen en huren van woningen de pan zijn uitgerezen, zodat veel chauffeurs noodgedwongen ver van hun werk wonen.
Het Economic Policy Institute berekende dat een Uber-chauffeur na aftrek van de commissie van Uber en van zijn/haar kosten nog 9,21 dollar (ca 8,2 euro) per uur overhoudt, wat in steden als New York en San Francisco onder het minimumloon ligt.
Die chauffeurs vrezen nu dat Uber hen nog meer zal uitpersen om investeerders te laten zien dat het bedrijf op termijn wel renderend is, terwijl het nu nog altijd met verlies werkt. Uber drukt gewoon zijn tarieven om zoveel mogelijk concurrentie uit te schakelen en zo een steeds groter aandeel van de markt in te nemen. De sterke neergang op de beurs toont aan dat veel investeerders er weinig vertrouwen in hebben dat Uber binnen afzienbare tijd winstgevend wordt. Wat de druk op de inkomsten van de chauffeurs verder zal doen toenemen. Uber denkt op termijn veel van die chauffeurs niet meer nodig te hebben door automatisch bestuurde wagens in te zetten.
 
 
 
 

(Visited 3 times, 1 visits today)
Deel dit artikel

Visited 53 Times, 1 Visit today

Tags :
Over Freddy De Pauw

Freddy De Pauw was van 1972 tot 2002 redacteur buitenland bij De Standaard. Hij volgde jarenlang Centraal- en Oost-Europa, een groot deel van Azië (o.m. China) en Italië. Hij publiceerde o.m. bij het Davidsfonds Volken zonder Vaderland’ over de ‘etnische kwesties’ in Centraal- en Oost-Europa; De firma maffia; Italië, moeder van alle smeer; Russische mafija; Handelaars in mensen; Maffia in België en Handelaars in nieuws – over trends in de berichtgeving. Werkt sinds de start in 1999 mee aan Uitpers.

zie ook