Afghanistan
Afghaanse Taliban hebben Kaboel in zicht
Pakistan en de VS, de pot en de ketel
Blasfemie in nucleair Pakistan
Terreur maakt vooral slachtoffers onder moslims
Taliban met voorsprong op Trump
Afghaans kaartenhuisje
Afspreken met de Taliban
Wie denkt dat Daesh (IS) te verslaan is met de inname van hun dorpen en steden, moet goed kijken naar wat in Afghanistan gebeurde en gebeurt. Eind 2001 maakten VS-troepen een einde aan het Talibanbewind in Afghanistan. Bijna 15 jaar later breiden die Taliban dag na dag hun grondgebied uit en slaan ze met hun lenteoffensief toe in het hart van Kaboel. De ‘Vierlandengroep’ – Afghanistan, Pakistan, de VS en China – doen een poging de Taliban aan de onderhandelingstafel te krijgen. Maar ze verschenen begin maart niet aan tafel. Waarom zouden ze, ze zijn aan de winnende hand.
Intussen zoekt Kaboel nieuwe vrienden
De oorlogen in Irak, Syrië, Jemen, Libië… slorpen blijkbaar zoveel aandacht op, dat de toestand in Afghanistan nog nauwelijks ten berde komt. De Taliban zijn er aan hun lenteoffensief begonnen, Pakistan, India en China zijn volop de gaten aan het opvullen na het vertrek van de Navo-troepen. De Navo heeft dan ook alle redenen om discreet te blijven. Want wat de vroegere secretaris-generaal, Rasmussen, omschreef als de meest essentiële operatie van de Navo, werd een fiasco.
Afghanistan, nog een mislukking
Zeer binnenkort staat de Afghaanse staat er bijna alleen voor. Eind deze maand eindigt de grootscheepse operatie van de Navo, die vooral een Amerikaanse aangelegenheid was, en moeten de Afghaanse instellingen, leger en politie het hoofd bieden aan de taliban en andere islamistische groepen. Afghanen met geld en connecties hebben familie en fortuin al naar veiliger oorden gebracht. Het is een teken aan de wand dat de Navo-operatie om in Afghanistan vrede, stabiliteit en enige vorm van democratie te vestigen, na 13 jaar mislukt is. Een mislukking van de grootte van Irak. En verder in de tijd van Vietnam, Somalië...
Afghaanse brokstukken
De ‘Islamitische Staat’ komt voor de Navo als geroepen. De VN kunnen de pot op, de N avo heeft zichzelf al aangediend als coördinator van de strijdcoalitie tegen IS. Het komt gelegen, want Oekraïne is voor de Atlantische Alliantie geen succes, en Afghanistan, dat Navo-baas Rasmussen de grote test voor de Navo noemde, is dat nog minder. Na de mislukte verkiezingen van juni groeit met de dag het risico dat ook dat land uit elkaar spat.
VS willen niet weg uit Afghanistan
De Afghaanse president Hamid Karzai spreekt harde taal aan het adres van Washington. “De VS gedragen zich als een koloniale mogendheid”, aldus de president in een gesprek met de Franse krant Le Monde (11 december 2013). Diezelfde VS proberen intussen een permanente bezetting van Afghanistan te forceren. Op 20 november werd een ‘veiligheidsverdrag’ tussen Kabul en Washington gesloten. Maar Karzai tekent het voorlopig niet.
Karzai zoekt dekking voor na 2014
De Afghaanse president Hamid Karzai weet maar al te goed dat zijn regime zich alleen kan handhaven dankzij de aanwezigheid van een massale buitenlandse troepenmacht. Hij weet ook dat zijn regime moeilijk de terugtrekking van die troepen in 2014 zal overleven. Vandaar dat hij naar de grootst mogelijke steun zoekt op na 2014 te kunnen overleven. Hij kijkt daarbij in de buurt, naar India en China. Want op Pakistan hoeft hij niet te rekenen.
