Geopolitieke Ontwikkelingen
Mensenrechten

INTERNATIONALE POLITIEK

Regionale Conflicten
Economie

Slechtste boss ter wereld: P&O verslaat Amazon | Uitpers %

Slechtste boss ter wereld: P&O verslaat Amazon

Image
Ziehier de man die Bezos verslaat. Kort voor de brutale ontslagen, hief Peter Hebblethwaith nog het glas op zijn personeel.

Op het congres van het Internationaal Vakverbond (IVV) in Melbourne is Peter Hebblethwaite uitgroepen tot de slechtste patron van de wereld. Hij klopt daarmee Jeff Bezos van Amazon. Hebblethwaite is de baas van de rederij P&O. Hij “won” deze onderscheiding na een wereldwijde raadpleging via Internet. Het IVV groepeert vakbonden uit meer dan 120 landen die samen meer dan 200 miljoen leden tellen.

Schaamteloos

Hebblethwaith stapelt de onderscheidingen op. Eerder dit jaar noemde het Schotse parlementslid Monica Lennon hem de meest gehate man van het Verenigd Koninkrijk. De Europese Transportbonden noemde hem de slechtste baas ter wereld. En na een zitting van een parlementaire commissie over P&O, met Hebblethwaite, deelden de commissieleden die mening.

Hebblethwaith kwam op die commissie zonder enige schaamte, bevestigen dat hij inderdaad de wet had overtreden door massaal zonder vooropzeg personeel te ontslaan en te vervangen door personeel die hij ver onder het Britse minimumloon betaalt. Op 17 maart dit jaar kregen 800 personeelsleden via een videoboodschap te horen dat ze per staande voet waren ontslagen. Sommigen weigerden van boord te gaan, maar ze werden door een gespierde privémilitie hard aangepakt en verwijderd.

De ontslagen personeelsleden werden vervangen door personeel van onderaannemers tegen 5,50 pond (6,3 euro) per uur. Het Britse minimumloon van 9,50 pond hoeven we niet te betalen, zei Hebblethwaith, we varen onder Cyprische vlag…Cyprus; lidstaat van de EU, fiscaal paradijs voor o.a. Russische oligarchen. De Britse vakbond TUC klaagde de Britse regering bij de VN aan omdat ze niet in staat is, of weigert, wetten en akkoorden toe te passen.

Hebblethwaith zei dat hij zo moest handelen omdat de moedermaatschappij van P&O, Dubai Ports World, verlieslatend is. In 2020 verloor DP Works 100 miljoen euro, o.m. ten gevolge van de pandemie. Sindsdien maakt ze, door de toegenomen scheepvaart en de fel verhoogde tarieven, grote winst: 1,5 miljard euro in de eerste semester van dit jaar.

IVV

Het IVV-congres koos niet alleen de slechtste patron, maar ook een nieuwe voorzitter, Luca Visentini. Die verdiende zijn eerste syndicale sporen in de Italiaanse kleine sociaaldemocratische UIL, waarna hij secretaris werd van het Europees Vakverbond.

“We staan voor een historische periode die zeer moeilijk is voor de werkende mensen….Vrede en democratie worden bedreigd, uiterst-rechts heeft het gemunt op mensenrechten, de syndicale vrijheden zijn in gevaar”, aldus de nieuwe IVV-voorman.

Fascisme of anarcho-kapitalisme?

Is de aankomst van President Trump en zijn bondgenoten in de VS het begin van een nieuw fascistisch tijdperk? Er is al heel wat inkt over gevloeid want de vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Met zijn minachting voor democratie, mensenrechten en solidariteit, intern zowel als extern, valt er heel wat te zeggen voor de ... Lees verder

Hoe het arbeidsrecht mondiaal wordt uitgehold

165.000 werkende armen in België, zo leerden we enkele weken geleden. De helft van alle werklozen krijgt geen uitkering, zo staat vandaag in de krant. Het inkomen uit arbeid daalt in vergelijking met dat uit kapitaal, schrijft de ILO. In Italië opnieuw een gewonde seizoensarbeider langs de kant van de weg achtergelaten… Het lijken verhalen ... Lees verder

Het kapitalisme in de 21e eeuw

Het recent verschenen nieuwe boek van Guglielmo Carchedi en Michael Roberts, met als titel Capitalism in theTwenty-first Century is een gedegen marxistische analyse van de belangrijkste sociaaleconomische en andere dynamieken van het moderne kapitalisme in deze eeuw. De ondertitel van het boek is Through thePrism of Value. Dat betekent dat de schrijvers bij hun analyses ... Lees verder

De harem op de Bahama’s

Het gaat niet goed met de cryptomunten momenteel, dat wist U vast al. De bitcoin die enkele maanden geleden nog op 60.000 US$ stond, is nu nog nauwelijks 15.000 US$ waard. Het laatste debacle is vooral te wijten aan het schandaal op de Bahama’s en het erg boeiende verhaal rond FTX, de bankroet gegane cryptobeurs ... Lees verder

Aandelen kopen om in te slikken

Terwijl duizenden personeelsleden van Carrefour in Frankrijk staakten voor beter loon en arbeidsvoorwaarden, kocht het bedrijf massaal aandelen van zichzelf. In totaal voor 700 miljoen euro. Om ze in te slikken, in rook te doen opgaan, terwijl er voor de 100.000 personeelsleden alleen een kleine premie rest. Doel van de operatie: de koers van de ... Lees verder

Lees hier meer over

Fascisme of anarcho-kapitalisme?

Fascisme of anarcho-kapitalisme?

4 feb 2025
Is de aankomst van President Trump en zijn bondgenoten in de VS het begin van een nieuw fascistisch tijdperk? Er is al heel wat inkt over gevloeid want de vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Met zijn minachting voor democratie, mensenrechten en solidariteit, intern zowel als extern, valt er heel wat te zeggen voor de ... Lees verder
Hoe het arbeidsrecht mondiaal wordt uitgehold

Hoe het arbeidsrecht mondiaal wordt uitgehold

15 okt 2024
165.000 werkende armen in België, zo leerden we enkele weken geleden. De helft van alle werklozen krijgt geen uitkering, zo staat vandaag in de krant. Het inkomen uit arbeid daalt in vergelijking met dat uit kapitaal, schrijft de ILO. In Italië opnieuw een gewonde seizoensarbeider langs de kant van de weg achtergelaten… Het lijken verhalen ... Lees verder
Het kapitalisme in de 21e eeuw

Het kapitalisme in de 21e eeuw

15 feb 2023
Het recent verschenen nieuwe boek van Guglielmo Carchedi en Michael Roberts, met als titel Capitalism in theTwenty-first Century is een gedegen marxistische analyse van de belangrijkste sociaaleconomische en andere dynamieken van het moderne kapitalisme in deze eeuw. De ondertitel van het boek is Through thePrism of Value. Dat betekent dat de schrijvers bij hun analyses ... Lees verder
De harem op de Bahama’s

De harem op de Bahama’s

25 nov 2022
Het gaat niet goed met de cryptomunten momenteel, dat wist U vast al. De bitcoin die enkele maanden geleden nog op 60.000 US$ stond, is nu nog nauwelijks 15.000 US$ waard. Het laatste debacle is vooral te wijten aan het schandaal op de Bahama’s en het erg boeiende verhaal rond FTX, de bankroet gegane cryptobeurs ... Lees verder
Aandelen kopen om in te slikken

Aandelen kopen om in te slikken

30 dec 2021
Terwijl duizenden personeelsleden van Carrefour in Frankrijk staakten voor beter loon en arbeidsvoorwaarden, kocht het bedrijf massaal aandelen van zichzelf. In totaal voor 700 miljoen euro. Om ze in te slikken, in rook te doen opgaan, terwijl er voor de 100.000 personeelsleden alleen een kleine premie rest. Doel van de operatie: de koers van de ... Lees verder