Op de Russische agressie tegen Oekraïne volgden een reeks sancties die, zoals het woord het zegt, de agressor moeten straffen. De daders aan de top het meest, maar sancties kunnen de rest van de bevolking niet sparen. Wat nogal tot de westerse verbeelding sprak, waren de beslissingen van grote namen als Coca Cola, McDonald’s en co om zich terug te trekken. Goed voor het dieet van de Russen luidde het nadien op Facebook. Maar zijn de cola’s en de burgers echt verdwenen?
Nestlé volgt het voorbeeld van McDonald’s niet en wordt nu in West-Europa een beetje geboycot. McDonald’s kondigde op 8 maart aan dat het zijn resto’s in Rusland voorlopig sluit. Maar 80 % van de 850 blijven open, want die zijn in franchise. De Big Mac is dus niet van het menu verdwenen.
Concurrent KFC heeft er 979 eethuizen, daarvan blijven er meer dan 900, die in franchise dus, open. De ca 800 Burger Kings zijn bijna allemaal in franchise, de keuken gaat verder.
Cola
De cola’s dan. Coca Cola kondigde vanuit zijn hoofdzetel in Atlanta de schorsing van zijn activiteiten in Rusland aan. Maar de activiteiten in Rusland zijn in handen van bottelaar Coca-Cola Hellenic en die heeft niets laten weten. PepsiCo voert niet meer uit naar Rusland, maar de Russische tak – een grote firma gekocht in 2010 – produceert en verkoopt lustig verder. Zoals ook de drie fabrieken van Kellog’s in Rusland verder blijven draaien en verkopen.
Sinds de westerse sancties van 2014, na de annexatie van de Krim, is Rusland in het algemeen veel minder afhankelijk van invoer van landbouw- en voedselproducten. Het vaardigde tegensancties uit om de eigen productie voluit te stimuleren, met succes. Zodat sancties op dat vlak weinig uithalen. Rusland is meer autarchisch geworden, ook voor hamburgers.
Sancties kunnen dus in eigen vlees snijden, voorzichtigheid is soms geboden. Bij voorbeeld: Verscheidene Russische grote banken zijn uit het systeem Swift gegooid. Maar twee grote banken betrokken bij de levering van olie en gas aan het Westen, blijven Swiftig.