Pegasus in Marokkaanse dienst

De Marokkaanse geheime dienst gebruikte de Israëlische spionageservice Pegasus niet alleen tegenover opposanten, maar hield er in 2019 ook de telefoon van de Franse president Emmanuel Macron mee in de gaten. Volgens ‘Forbidden Stories’ en het Security Lab van Amnest International, die de hele zaak blootleggen, werden minstens 13 staatshoofden en regeringleiders via deze software van de Israëlische firma NSO bespioneerd.

Op de lijst van te volgen Franse politici prijkten 15 regeringsleden. Onder hen ex-premier Edouard Philippe, minister van Buitenlandse Zaken Jean-Yves Le Drian, Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin.

In 2019 en 2020 werden ook de telefoons van twee journalisten van Médiapart via Pegasus door de Marokkaanse dienst bespioneerd. Médiapart heeft daarover een klacht ingediend.

Samenwerken

Médiapart wijst op de tweeslachtige houding van de opeenvolgende Franse regeringen in hun relatie met de Marokkaanse monarchie. Opeenvolgende presidenten en regeringen sloten de ogen voor de activiteiten van de Marokkaanse geheime diensten op Frans grondgebied. Frank rijk verdedigt er niet alleen zijn economische belangen, op die manier worden ook de Fransen van Marokkaanse afkomst en Marokkanen in het land, in de gaten gehouden. Het eerste bezoek van Macron als president buiten Europa, was naar Marokko.

Marokko zou de voorbije jaren meer dan 10.000 nummer met de software hebben geïnfecteerd. Daaronder talrijke nummers van Marokkaanse journalisten die het de jongste tijd steeds moeilijker krijgen.

Na een parodie van proces is de kritische journalist Omar Radi maandag tot zes jaar gevangenis veroordeeld, zijn collega Imad Stitou tot één jaar. Een andere kritische journalist, Souleimane Raissouni, is kort daarvoor tot vijf jaar opsluiting veroordeeld. Radi en Stitou werden bekend door hun verslagen in 2016 en 2017 over de Hirak, de opstand, in de Rif.

 

(Visited 224 times, 1 visits today)
Deel dit artikel

Visited 441 Times, 1 Visit today

Tags :
Over Freddy De Pauw

Freddy De Pauw was van 1972 tot 2002 redacteur buitenland bij De Standaard. Hij volgde jarenlang Centraal- en Oost-Europa, een groot deel van Azië (o.m. China) en Italië. Hij publiceerde o.m. bij het Davidsfonds Volken zonder Vaderland’ over de ‘etnische kwesties’ in Centraal- en Oost-Europa; De firma maffia; Italië, moeder van alle smeer; Russische mafija; Handelaars in mensen; Maffia in België en Handelaars in nieuws – over trends in de berichtgeving. Werkt sinds de start in 1999 mee aan Uitpers.

zie ook