INTERNATIONALE POLITIEK

Opa en oma mogen nog rijden, trekkers alleen in eigen land

Image
Geen leeftijdsdiscriminatie achter het stuur

Europa verdeeld over verkeersveiligheid

Verstrenging van het rijbewijs, daarmee denken de Europese instellingen het utopische te bereiken. Nul doden of ernstig gewonden in het verkeer tegen 2050. En daarom is nog meer repressie nodig. Want dat had de Franse groene verslaggeefster, Karima Delli, met de ontwerptekst van de Europese Commissie besloten. Nog minder alcoholgebruik achter het stuur (0,2 % voor jongeren, dat wel), nog meer controles, camera’s en flitspalen, nog strengere straffen tot zelfs uitsluiting van wie een zwaar ongeval veroorzaakt, en daarbovenop verplichte gezondheidscontroles voor al wie 70 of ouder is.

Ze is van een kale reis teruggekomen, hoewel ze eerst enkele tegenstanders de huid had volgescholden: “Hoe durft u ? Hoe durft u deze tekst te bekritiseren ? U was er niet bij tijdens de stemming. U bent fictieve afgevaardigden die alleen maar de publieke opinie willen bespelen”. Ze beschuldigde critici ervan de tekst niet eens gelezen te hebben, want een apart SUV-rijbewijs was al geschrapt en een amendement over tractoren van de EVP wou ze best laten wegstemmen. Het mocht niet baten. Van de 15 zogenaamde sleutelstemmingen, waarmee haar tekst stond of viel, werden er 14 afgewezen, alleen voor de tractoren was er geen meerderheid. Daardoor is er geen regeling voor boeren uit de grensstreken.

Dat zat het Duitstalige parlementslid uit de Oostkantons, Paskal Arimont, bijzonder hoog. “Mijn vader is een 83-jarige boer, die wordt dubbel gestraft: zonder rijbewijs voor een trekker kan hij over de grens opgepakt of beboet worden, in Duitsland of Nederland. Gelukkig heb ik de Duitse minister van Landbouw aangeschreven met de vraag een uitzondering te maken. Die was het ermee eens. Ik heb zijn brief voor alle boeren van de streek gekopieerd. En daarnaast zou vader nu ook nog gestraft worden voor zijn leeftijd”.

Motieven

Want dat was het heikelste punt van een stemming die ruim een uur duurde, waarin de parlementsleden naar eigen zeggen totaal de draad kwijtraakten. Delli wou absoluut een verplichte geneeskundige “keuring” opleggen voor elke bejaarde. EVP, ECR en Renew vormden een wisselmeerderheid tegen dat plan. “Minder regels, en een eenvormig Europees systeem, dat was toch de bedoeling ?”, wierp Carolina Nagtegaal (Renew) op. “Ik ben blij dat 17-jarigen mét begeleiding mogen rijden met een vrachtwagen. En dat men een elektrisch bestelbusje van ten hoogste 2.250 kg kan besturen zonder zich een duur C-rijbewijs te moeten aanschaffen. Maar ik verzet me ongelooflijk sterk tegen de verplichting om ouderen te dwingen een medische controle te ondergaan of bij iedere verlenging van een aanvraag. De druk op onze zorg is nu al te hoog”.

Het is nogal duidelijk dat er andere motieven meespelen dan alleen “levens te redden”. Er zijn immers 400.000 openstaande jobs voor vrachtwagenchauffeurs, een economische fistel. En, zoals bleek toen de Litouwer Juozas Olekas (S&D) tussenkwam, ruiken sommigen de kans op winstgevende opdrachten: “Ik ben zelf arts, we kunnen dat makkelijk opvangen”. De dame die mijn taxi bestuurde dacht daar nuchter over. “Wij moeten om de vijf jaar zo’n controle ondergaan. Komt de dokter, vraagt: hoe gaat het ?, en schrijft onmiddellijk een briefje met goedkeuring uit. 40 euro”.

Arimont dacht niet eens aan dat soort bedrog. In landelijke gebieden zoals waar ik woon, is er geen bus, geen tram, geen trein, geen openbaar vervoer. Mijn vader, zegt hij, rijdt rustig naar het dorp, voor de geldautomaat, of om boodschappen. Dat is Antwerpen of Brussel niet. Bovendien wordt hij geregeld , wel vijf keer per jaar, door zijn dokter bezocht. Wat is de zin van al dat gedoe, als alle statistieken aangeven dat niet de ouderen een risico vormen maar vooral de jonge chauffeurs, door gebrek aan ervaring, maar ook door drank, lachgas of drugs?

Daar had Delli geen oren naar. Volgens haar was er een meerderheid bij de Franse afgevaardigden die achter haar stonden, en dus moet Frankrijk de verplichting maar opleggen. “Er zijn trouwens al 14 landen die zo’n medische doorlichting toepassen”, zei ze fel. Waaronder België. Ze vergat alleen erbij te vermelden dat in België alleen professionele bus- of vrachtwagenchauffeurs op hun gezondheid gecontroleerd worden. Maar Delli wil absoluut overal oren, ogen en lichamelijke gesteldheid laten nakijken, en maakt zich sterk dat ze dat er door gaat krijgen. Nu niet? Dan maar later. Maar het hele dossier wordt nu meteen over de verkiezingen van juni getild, een heel ander parlement zal de gewijzigde tekst moeten herbekijken.

Vrijblijvend

Voorlopig is opa nog niet naar de ligzetel verwezen. De boer die de landsgrens oversteekt daarentegen let beter op zijn tellen. Behalve in de Oostkantons dus. Daarmee heeft Arimont de achilleshiel van Delli’s politieke geldingsdrang (waarvan zij alle tegenstemmers beschuldigt) aangetoond: zelf gaat ze op de Franse regering druk uitoefenen, maar voor de regelgeving krijgen de lidstaten het laatste woord (in de naam van subsidiariteit). Dat betekent geen uniforme richtlijnen. Alleen maar vrijblijvende aanbevelingen. Het Parlement vond trouwens dat een rijbewijs ten minste voor 15 jaar moet gelden. Arimont had geen goed woord over voor wat er voorlag. “Ze heeft van de al bedenkelijke Commissievoorstellen intellectuele nonsens gemaakt”. Dat heeft de marathonstemming dan ook duidelijk bewezen. Over lichte verwondingen in 2050 is trouwens met geen woord gerept.

Laatste bijdrages

Proces tegen Karabach-leiders in Bakoe

Bakoe. – In de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe is het proces gestart tegen 16 voormalige leiders van de betwiste regio Nagorno-Karabach. De beklaagden, onder wie voormalig de facto-presidenten en ministers…

Persona non grata in Nicaragua

Op deze pagina’s verschenen al eerder persoonlijke ervaringen onder schuilnaam van een zeer betrouwbaar iemand die bij de redactie bekend is. Ondanks het risico ging hij herhaaldelijk naar het…

Human Rights Watch maakt de balans van 2024 op

Onder de titel “2024: Een jaar van afrekening” werd recent het Human Rights Watch Report 2025 in Bangkok voorgesteld. De persvoorstelling, die ook via YouTube  te volgen is, startte…

Technofeodalisme

You May Also Like

×