Geopolitieke Ontwikkelingen
Mensenrechten

INTERNATIONALE POLITIEK

Regionale Conflicten
Economie

Nucleaire deal met Iran | Uitpers %

Nucleaire deal met Iran

Op 24 mei heeft Iran officieel het Internationaal Atoomenergie Agentschap op de hoogte gesteld van het akkoord over de uitwisseling van nucleaire brandstof dat Teheran een week eerder had afgesloten met Brazilië en Turkije.

Inderdaad Brazilië bereikte een overeenkomst in het dossier over het Iraanse uranium dank zij de goede diensten van Turkije. Mocht deze overeenkomst echt werkbaar blijken dan komt de creatie van het nieuwste westerse vijandbeeld – Iran als de baarlijke nucleaire duivel – helemaal op de helling te staan. Dan zouden ook meteen de nucleaire strategieën van de VS en van de NAVO-bondgenoten onder druk worden gezet?

Zover is het echter nog niet. De westerse mogendheden verwerpen eigenlijk het akkoord. Ze zien de Iraanse bedreiging verder duren omdat Teheran officieel niet afziet van zijn bedoeling om zelf nog uraniumverrijkingsprogramma’s uit te voeren. Washington kondigt onverstoord een akkoord aan onder de permanente leden van de Veiligheidsraad over een nieuwe ronde sancties tegen Iran. Indien deze er zou komen, dan zal Iran het akkoord met Turkije en Brazilië naar de prullenmand verwijzen, is het antwoord van Teheran. Maar op andere plaatsen in de wereld wordt positief gereageerd op het resultaat dat president Lula bemiddelde. VN secretaris-generaal Ban Ki Moon beschouwt het akkoord als een positieve stap naar de vreedzame oplossing van een langdurig nucleair dispuut tussen de VS, gesteund door de westerse bondgenoten, en Iran.

Er waren weinig waarnemers die in de goede afloop geloofden van Lula’s poging om in Teheran een overeenkomst over het Iraans uraniumverrijkingsprogramma te bereiken. Maar tijdens een drielandenontmoeting met nog Turkije erbij werd inderdaad maandag 17 mei een akkoord gesloten om laag-verrijkt Iraans uranium (3à 4%) naar Turkije te transporteren in ruil voor uranium van een medium-verrijkt niveau (20%) dat bruikbaar is voor medische doelstellingen. “Er zijn nu geen redenen meer voor sancties of druk”, zei de Turkse minister van buitenlandse zaken. Kennelijk denkt Hilary Clinton daar anders over, of kan de 5+1 onderhandelingsgroep (permanente leden van de Veiligheidsraad + Duitsland) deze diplomatieke vernedering niet slikken? Heel wat westerse waarnemers lijkten te geloven dat Brazilië zich in de luren heeft laten leggen door de geslepen Iraniërs. Het wordt in westerse hoofdkwartieren afgedaan als een sluwe zet van Teheran.

In Londen liet de nieuwe eerste minster David Cameron onmiddellijk weten dat “de Britse positie ten opzichte van Iran niet is gewijzigd, en dat zolang Iran de internationale gemeenschap niet gerust kan stellen over zijn nucleaire plannen Londen zal blijven werken aan nieuwe sancties tegen het regime”. Duitsland meende dan dat alles afhangt op welke wijze Iran nog verder zal gaan met uraniumverrijking in het binnenland, omdat de Iraanse woordvoerder aankondigde dat het land het recht behoudt op verrijking voor vreedzame doeleinden.

Het ziet er nochtans naar uit dat Teheran nu aan bijna alle voorwaarden van het vroegere 5+1-voorstel tegemoet komt. Nu Turkije wordt ingeschakeld kan Teheran echter met opgeheven hoofd stellen dat het niet heeft toegegeven aan Amerikaanse druk. Was dit het essentiële deel van een uitgekiende Braziliaanse strategie? Of was een en ander ook al in die richting besproken tijdens de recente BRIC-top (Brazilië, Rusland, India en China) waar gesteld werd dat in dit dossier de te volgen weg via onderhandelingen loopt en niet via sancties? Feit is dat Brazilië en Turkije – beiden tijdelijk lid van de Veiligheidsraad – kennelijk slaagden waar de ‘groten der aarde’ faalden. Zal de westerse diplomatie deze kaakslag zo maar verteren? En hoe zullen Peking en Moskou zich tot de Amerikaanse druk verhouden?

Dit dossier wordt in mijn ogen aangevuld met de beschuldiging vanwege een ‘onafhankelijke’ commissie dat Noord-Korea een Zuid-Koreaanse boot torpedeerde. Als de beschuldiging inderdaad op ware gronden is gebaseerd dan is het eigenlijk verbazingwekkend hoe soft Hilary Clinton reageert op deze ‘agressie’ van een feitelijke kernwapenstaat. Is Washington zo terughoudend omdat het China niks in de weg durft te leggen? Want Peking zou wel ’s minder meegaand kunnen worden wat de sancties tegen Iran betreft? Iran is immers als belangrijke olie- en gasproducent van essentieel belang voor de het internationaal beleid van de VS. Of behoort deze beschuldiging tot de bekommernis zeker nog een verderfelijke vijand over te houden, mocht het Iran dossier dusdanig evolueren dat de sancties door de VN Veiligheidsraad worden geblokkeerd?

Iran is dus nu wel bereid zijn om z’n totale laag-verrijkte stock naar Turkije te brengen, wat ze totnogtoe had geweigerd. Maar binnen het jaar moet Teheran het nodige uranium krijgen om in z’n medische onderzoeksreactoren te kunnen gebruiken, zo niet moet Turkije ‘onverwijld en onvoorwaardelijk’ de oorspronkelijke levering terugbezorgen. Deze overeenkomst moet ook wel door het IAEA mede worden ondertekend. Het proces hiertoe werd dus op 24 mei in gang gezet en vergt eerst nog een reeks detailafspraken over de uitwisseling van de nucleaire brandstof. Een maand later zou Iran dan zijn totale voorraad van 1200 kg laag-verrijkt uranium aan Turkije leveren waar het onder VN én Iraanse controle zou blijven.

Turkije lijkt zich te ontpoppen tot een behoorlijk onafhankelijke regionale grootmacht. Ankara beschouwt het in zijn belang kennelijk om op vriendschappelijke voet te leven met zijn buren en zich te distanciëren van zijn westerse vrienden, om zijn eigenbelang te kunnen optimaliseren. Dat bleek eerder ook al uit de verbolgenheid rond de Gaza-oorlog, en de openheid naar Moskou om mee te werken aan de Russische gaspijpleiding South Stream. Is dit het Turkse antwoord op de aanslepende problemen rond toetreding tot de EU? Wat Iran betreft voelt Turkije zich niet geroepen om mee te heulen met de NAVO-partners. Zal de Turkse houding in dit dossier een invloed hebben op de discussies rond het nieuw strategisch concept dat de NAVO in november in Lissabon moet aannemen?

(Uitpers nr. 121, 11de jg., juni 2010)

Midden-Oosten: Als Donald Trump in een porseleinwinkel

De regel voor diplomatie in het Palestijns-Israëlisch conflict — want daar zijn regels —   was sinds decennia dat er niet onderhandeld werd met Hamas.  Dat was verboden door de Amerikanen. Wie het toch deed — Franse diplomaten bij voorbeeld — zag zijn initiatieven doodlopen in de natuur. Het was verboden door de Amerikanen, wist men, ... Lees verder

Maar Gaza staat niet in de Bijbel: een inleiding.

Achterop zijn nieuwe boek liet Koert Debeuf de wanhopige, zo vaak gestelde vraag drukken: “Het Midden-Oosten komt bijna dagelijks in het nieuws. De situatie in de regio lijkt dag in, dag uit complexer te worden. Waarom licht niemand eens toe hoe de vork in de steel zit?” Zijn antwoord op de vraag is het boek: ... Lees verder

Rechtvaardigheid en ‘Westerse waarden’

Het bloedvergieten in Israël en in Gaza is zinloos. Daarnaast zijn er twee tragische vaststellingen: de Palestijnse bevolking zinkt verder weg in etnische zuiveringen en genocide en wat gemeenzaam ‘het Westen’ wordt genoemd en nog meer in het bijzonder ‘Europa’ dreigt zijn imago én zijn gevoel van veiligheid voor lang te verliezen. De ‘kant van ... Lees verder

Bij EU rijzen vragen over Oekraïense keuzes

Kiev eert zijn nazicollaborateurs tot woede van Joden en Polen Oekraïne bij de EU? In welke vorm, wanneer? Bij de EU worden allerlei voorstellen op tafel gegooid, waaronder dat…

Peru: links of rechts?

Voor de tweede ronde van de presidentsverkiezingen in Peru, nu zondag 7 juni, is de keuze eigenlijk eenvoudig. Een rechtse kandidaat, Keiko Fujimori, dochter van, en een linkse kandidaat,…

Steun Uitpers!
Steun onafhankelijke internationale analyse. Uitpers.be is een onafhankelijk platform voor kritische duiding van mondiale ontwikkelingen. Scan de QR-code met je bank-app en steun onze werking met een vrije bijdrage

Lees hier meer over

Midden-Oosten: Als Donald Trump in een porseleinwinkel

Midden-Oosten: Als Donald Trump in een porseleinwinkel

De regel voor diplomatie in het Palestijns-Israëlisch conflict — want daar zijn regels —   was sinds decennia dat er niet onderhandeld werd met Hamas.  Dat was verboden door de Amerikanen.…

Sus Van Elzenjun 5, 2025
Maar Gaza staat niet in de Bijbel: een inleiding.

Maar Gaza staat niet in de Bijbel: een inleiding.

Achterop zijn nieuwe boek liet Koert Debeuf de wanhopige, zo vaak gestelde vraag drukken: “Het Midden-Oosten komt bijna dagelijks in het nieuws. De situatie in de regio lijkt dag in,…

Sus Van Elzenmrt 19, 2025
Rechtvaardigheid en ‘Westerse waarden’

Rechtvaardigheid en ‘Westerse waarden’

Het bloedvergieten in Israël en in Gaza is zinloos. Daarnaast zijn er twee tragische vaststellingen: de Palestijnse bevolking zinkt verder weg in etnische zuiveringen en genocide en wat gemeenzaam ‘het…

Francine Mestrumnov 10, 2023
Waarom we niets van de Oriënt begrijpen –

Waarom we niets van de Oriënt begrijpen –

en waarom we dat wel zouden moeten doen. De auteur (°1940) is een voormalig VRT-journalist, gespecialiseerd in het Midden-Oosten, een regio die hij ruim een halve eeuw op de voet…

Jef Abbeeljun 8, 2023
De Amerikaanse oorlogen hebben sinds 9/11 minstens 38 miljoen mensen op de vlucht gejaagd

De Amerikaanse oorlogen hebben sinds 9/11 minstens 38 miljoen mensen op de vlucht gejaagd

Volgens het “War Costs”-project van het Watson Institute bij de Brown University in de VS hebben de “Wars on Terror” voor zeker 38 miljoen vluchtelingen gezorgd. Verleden jaar, in september…

Francis Jorissensep 1, 2021