LVMH Breakfast at Tiffany's

Luxe leeft in weelde

LVHM koopt Tiffany’s op voor 14,7 miljard euro. Louis Vuitton Moët Hennesy is wereldleider op vlak van champagne, cognac, mode, handtassen en andere luxe-accessoires. Champagnes Moët et Chandon, Louis Vuitton, Dior, Fendi, Givenchy, cosmetica Guerlain, juwelen Bvlgari, Chaumet en De Beers, krijgen nu Tiffany’s als partner.

Meer en meer

LVHM verkocht vorig jaar voor 46.7 miljard euro, winst 10 miljard euro. Dat wordt volgend jaar dus nog een pak meer. En dat is al het dubbele van de omzet van 2011, de luxe-uitgaven vliegen de pan uit. LVHM betaalde vorig jaar 1,2 miljard euro belastingen aan de Franse staat.
Deze cijfers vertellen vooral dat het schitterend gaat in de wereld van de luxegoederen. Die sector is na de crisis van 2009 de hoogte ingeschoten, want de superrijken zijn sindsdien nog superrijker geworden, er staat geen maat op. Grote baas Bernard Arnault is sinds de dood van Liliane Bettancourt (L’Oréal) de rijkste persoon van Frankrijk. De beurswaarde van LVHM is ca 170 miljard euro, en de helft ervan is van Arnault.

Gele hesjes

Volgens de Thatcherlogica zou die toenemende rijkdom van rijken moeten overvloeien in de rest van de economie en de samenleving. Een ding is waar, de tewerkstelling in de luxesector neemt toe. LVMH stelt in totaal rond 130.000 mensen tewerk. Maar degenen die deze spullen kopen, zijn rijken die hun aanzwellende inkomsten gewoon aan superluxe besteden en weinig investeren in betere diensten voor de samenleving. De beweging van de gilets jaunes heeft het voorbije jaar – voor wie het nog niet zag – duidelijk gemaakt dat dit zo niet werkt, dat de superrijkdom bij de rijken blijft. Gele hesjes zijn zelden klanten van LVMH.