INTERNATIONALE POLITIEK

Kernwapentaken, het echte grote schandaal van de gevechtsvliegtuigen

Image

Met het onlangs losgebroken debat rond de gevechtsvliegtuigen, komen ook de kernwapens weer in het visier. Tijd voor een nieuw groot debat over de kernbommen en het illegaal karakter van de Belgische nucleaire taken in NAVO-verband.

In een intern kabinetsdocument (03/2015) lezen we: “Deze vliegtuigen (de F-16’s) bieden niet de gepaste eigenschappen om een strategische vector te zijn die nucleaire bommen ongezien bij een opponent kan droppen (via een lage radar signatuur (stealth-karakter), via gerichte elektromagnetische tegenmaatregelen en via een capaciteit om mobiele radars te detecteren en te omzeilen). Dit kan enkel via ­gevechtsvliegtuigen van de vijfde generatie.’”
Aan de saga rond de vervanging van de gevechtsvliegtuigen lijkt dus nog lang geen eind gekomen. Minister van Defensie Vandeput zegt op Radio 1 dat er ’tientallen’ voorbereidende nota’s’ circuleerden en dat alleen wat in de strategische nota staat van tel is. Nochtans oordeelde de meerderheid van het aantal kandidaten dat ze geen kans maakten in de officiële procedure. Dat is wellicht de belangrijkste reden waarom Boeing en Gripen hebben afgehaakt en Dassault het probeerde buiten deze ‘oneerlijke’ procedure om.
Voorkeur voor F-35 is logisch gevolg van NAVO-lidmaatschap
Er is nog iets dat automatisch in de richting wijst, maar waarover het debat maar zeer magertjes wordt gevoerd. Het feit dat België in NAVO-verband met nucleaire taken zit opgezadeld, geeft Lockheed Martin een voordeel omdat het bedrijf in het contract zit voor de modernisering van de B-61 kernbommen (in feite gaat het over een nieuwe B61-12 bom) die inderdaad door Belgische gevechtsvliegtuigen moeten worden getransporteerd. Het valt te betwijfelen dat de VS en/of Lockheed Martin zomaar de knowhow zal leveren die noodzakelijk is om vliegtuigen van de concurrentie uit te rusten voor nucleaire NAVO-taken.
Vraag is nu hoe zwaar die derde taak voor gevechtsvliegtuigen (naast bewaking voor luchtruim en inzet in militaire operaties) weegt. Wellicht veel zwaarder dan de regering wil toegeven. Als ze het er al over wil hebben want meestal luidt het standaard: ‘we bevestigen noch ontkennen dat er kernbommen in ons land liggen opgeslagen’. En zo vermijden opeenvolgende regeringen een vervelend debat.
Het is wel duidelijk dat in tijden waar België met de vinger wordt gewezen voor het ‘veel te lage’ defensiebudget (op basis van het % BBP want in werkelijkheid staat ons land in reële defensie-uitgaven op de 13e plaats op 28 NAVO-landen) uit de gevechtsvliegtuigen veel politieke munt kan worden geslagen. Zoals: de keuze voor de F35 zal onze belangrijkste bondgenoot bekoren; ons land kan bovendien meteen zijn trouw bewijzen aan de nucleaire strategie van het NAVO-bondgenootschap; ons land gebruikt de gevechtsvliegtuigen al jaren als politieke pasmunt met de deelname aan alle mogelijke militaire operaties in het buitenland (Afghanistan, Libië, Irak, Syrië,…).
Kernwapens: het echte schandaal
De heisa rond de gevechtsvliegtuigen brengt ons tot waar het eens grondig moet over gaan: de aanwezigheid van kernbommen op ons grondgebied en vooral ook hun potentiële inzetbaarheid die een Belgische opdracht is. Het debat daarover is quasi nihil.
Deze voorbereidende gelekte nota drukt ons nog maar eens met de neus op het echte grote schandaal:
1. dat er dus voortdurend wordt gedacht in termen van de strategische mogelijkheid om kernbommen te droppen. Dat is niet meer of minder zich schuldig maken – ik wik mijn woorden – aan het plannen van een genocide
2. dat opeenvolgende regeringen officieel blijven weigeren om te verklaren dat er inzetbaren kernbommen in ons land staan opgeslagen die de veiligheid van de bevolking bedreigen omdat er – in tegenstelling tot de kerncentrales – geen veiligheidsplannen bestaan in geval van een ongeluk;
3. dat België in deze nota nogmaals openlijk aantoont dat ons land een loopje neemt met het internationaal recht. Het Non-Proliferatieverdrag (NPT) – waar ons land partij van is – stelt in artikel 2 duidelijk dat niet-kernwapenstaten geen kernwapens naar hun land mogen laten transfereren noch de controle mogen krijgen over kernwapens, direct of indirect!
Nu het debat over de gevechtsvliegtuigen eindelijk op gang is gekomen, wordt het tijd voor het debat over de nucleaire strategie van de NAVO, de aanwezigheid van kernbommen in ons land en de Belgische overtreding van het NPT.

Relevant

Nobelprijs voor de Vrede gaat naar Hibakusha

Het Noorse Nobelcomité heeft besloten de Nobelprijs voor de Vrede voor 2024 toe te kennen aan de Japanse organisatie Nihon Hidankyo. Deze organisatie van overlevenden van de atoombommen op…

Geruisloos naar een nucleair Armageddon?

Terwijl het nucleair ontwapeningsregime op apegapen ligt, werken kernwapenmachten in sneltempo aan de modernisering en sinds kort ook aan de uitbreiding van hun nucleaire arsenalen. In een context van…

Poen scheppen met kernwapens

Het Pentagon bevindt zich middenin een gigantisch meerjarenplan van 2 biljoen dollar om een nieuwe generatie nucleair bewapende raketten, bommenwerpers en onderzeeërs te bouwen (nucleaire tridade). Een groot deel van dat…

Laatste bijdrages

De dynastie Alijev

De gastheer van COP 29, Ilham Alijev, is een belangrijk figuur in de overzichten van Amnesty International en Human Rights Watch. Azerbeidzjan mag dan formeel een “democratie” zijn, dan…

Genocide in Gaza heeft weinig impact op wapenleveringen naar Israël

Hoewel Israël beschuldigd wordt van genocide en er vanuit de VN geregeld wordt opgeroepen om geen wapens te leveren aan het land, lijkt dat weinig indruk te maken op…

Waarom Turkije (geen) lid wordt van BRICS

Kort voor de BRICS-top in het Russische Kazan (22-24 oktober 2024) diende Turkije zijn kandidatuur tot lidmaatschap in. Voor we dieper ingaan op de Turkse motieven, bekijken we eerst…

Tijd van illusies en toch een beetje hoop

You May Also Like

×