Geopolitieke Ontwikkelingen
Mensenrechten

INTERNATIONALE POLITIEK

Regionale Conflicten
Economie

Green Deal pakt wooncrisis aan | Uitpers %

Green Deal pakt wooncrisis aan

Image

Verkiezingen VS

Geleidelijk aan verschuift de wooncrisis naar het centrum van het debat in de VS, in de aanloop naar de komende presidentsverkiezingen. De prijzen van koopwoningen en de huren zijn tijdens de coronacrisis door het dak gegaan, en niets wijst erop dat dit snel gaat veranderen. In 2022 gaven meer dan de helft van de Amerikanen meer dan de helft van hun inkomen uit aan wonen. Ongezien! De oorzaken zijn bekend: hoge hypotheekrentes, laag aanbod van woningen, hoge marges voor de makelaars. Het vormt de hoofdmoot van de onrust van de Amerikaanse kiezer over de inflatie, die Joe Biden zijn presidentschap kan kosten.

In zijn State of the Union kon Biden de wooncrisis niet negeren. In zijn begroting wil hij 250 miljard dollar vrijmaken om 2 miljoen huizen te bouwen of te verbeteren, en huurders met een laag inkomen te ondersteunen. Dat voorstel komt natuurlijk niet door het Congres, maar Biden kan ermee op verkiezingstournee.

Eigen woning

Alexandria Ocasio-Cortez (AOC) en Bernie Sanders hebben eigen ideeën. Zij lanceerden een Green New Deal for Public Housing. In de woorden van AOC: “Openbare huisvesting zou de gouden standaard moeten worden voor betaalbaar, milieuvriendelijk en veilig leven in gemeenschappen”.

Het is niet zo vanzelfsprekend van openbare huisvesting de speerpunt te maken tegen de wooncrisis. Het Witte Huis hield zich ondervraagd over dit voorstel op de vlakte. Zoals Vlamingen worden ook Amerikanen geboren met een baksteen in hun maag. Een eigen woning hoort erbij. De slechte reputatie van openbare huisvesting speelt hierin een rol. Het achterstallig onderhoud in de publieke woonsector in de VS wordt geschat op 70 miljard dollar. De 1,7 miljoen Amerikanen die er wonen staan dikwijls onderaan op de maatschappelijke ladder. Er is zelfs een wet die het de federale overheid de facto onmogelijk maakt te investeren in nieuwe openbare woonruimte (het Faircloth Amendment uit 1998). Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het openbare woonbestand tussen 2009 en 2022 met een vierde achteruit ging.

Dat houdt AOC en Sanders niet tegen. Zij willen het komend decennium 126 tot 234 miljard dollar investeren in de publieke woonruimte. Daarmee moeten alle bestaande woningen er milieuvriendelijk worden gemaakt: niet alleen de CO2-uitstoot moet omlaag, maar ook andere gezondheidsrisico’s worden aangepakt, zoals lood in leidingen. Stenen woestijnen moeten verdwijnen ten voordele van groene oases. Veel werk aan de winkel dus, dat wordt opgepakt door fatsoenlijk betaalde leden van de vakbond.

De initiatiefnemers verwijzen naar voorbeelden in Wenen en Singapore. Zij denken ook dat de publieke sector zo nieuwe technieken kan ontwikkelen, die door hun massale inzet goedkoper worden, wat gans de woningsector ten goede komt.

Het wetsvoorstel maakt nu geen kans in het congres. Maar het wordt ondersteund door een brede coalitie van verkozenen, activisten voor eerlijk wonen, milieugroepen en vakbonden. Het verschuift het politieke debat naar links, en bouwt aan de progressieve coalitie die de VS nodig hebben, wie de verkiezingen ook wint.

Trump neemt aanloop naar langer

Knoeien aan stelsels van verkiezingen Trump 2028. Houdt Donald Trump de VS en de wereld  voor de gek met een grapje? Laat hij ideoloog Steve Bannon een ballonnetje opgooien om de reacties te zien? Trump laat verstaan een derde termijn als president van de VS van Amerika wel te zien zitten. Maar wat met de ... Lees verder

Huiveringwekkend Trumpland

De extremistische Heritage Foundation had een plan uitgewerkt voor vier jaar Trump II: Project 2025. Een plan voor een radicale inname van het staatsapparaat. Donald Trump nam er als kandidaat op trumpiaanse wijze afstand van. Maar nu we zijn resem benoemingen aanschouwen, lijkt Project 2025 inderdaad de basis van Trump II te worden. Het wordt ... Lees verder

De triomf van de VS-oligarchen

Supermiljardair Elon Musk mag als beloning voor de ruime steun, het federaal apparaat afknagen. Hij en de collega-miljardairs hebben gewonnen! Donald Trumps electorale overwinning is de culminatie van een jarenlang proces dat het bestuur van de VS overlevert aan een elite van de rijksten en de grootste bedrijven. Deze elite heeft miljarden dollars geïnvesteerd in ... Lees verder

Democratische afhakers

Minder woke, meer winkelkar? Bij de Democratische Partij van de VSA breekt men zich het hoofd over de oorzaken van de zware nederlaag in de presidentsverkiezingen. Wat is er toch gebeurd dat de partij zo aanzienlijk achteruit gaat, een verlies van 10.4 miljoen stemmen tegenover het resultaat van Joe Biden in 2020. Republikein Donald Trump ... Lees verder

De wereld met Trump

Gordels vast. Trump II maakt wel degelijk verschil met Kamala Harris én met Trump I. Nu Trump en zijn getrumpiseerde Republikeinse Partij naast het Witte Huis ook de Senaat, het Huis van Afgevaardigden en het Hooggerechtshof in handen hebben, houdt niets hem tegen. Hij kan binnenkort starten met de uitvoering van Project 2025 ‘Mandate for ... Lees verder

Lees hier meer over

Trump neemt aanloop naar langer

Trump neemt aanloop naar langer

28 okt 2025
Knoeien aan stelsels van verkiezingen Trump 2028. Houdt Donald Trump de VS en de wereld  voor de gek met een grapje? Laat hij ideoloog Steve Bannon een ballonnetje opgooien om de reacties te zien? Trump laat verstaan een derde termijn als president van de VS van Amerika wel te zien zitten. Maar wat met de ... Lees verder
Huiveringwekkend Trumpland

Huiveringwekkend Trumpland

25 nov 2024
De extremistische Heritage Foundation had een plan uitgewerkt voor vier jaar Trump II: Project 2025. Een plan voor een radicale inname van het staatsapparaat. Donald Trump nam er als kandidaat op trumpiaanse wijze afstand van. Maar nu we zijn resem benoemingen aanschouwen, lijkt Project 2025 inderdaad de basis van Trump II te worden. Het wordt ... Lees verder
De triomf van de VS-oligarchen

De triomf van de VS-oligarchen

14 nov 2024
Supermiljardair Elon Musk mag als beloning voor de ruime steun, het federaal apparaat afknagen. Hij en de collega-miljardairs hebben gewonnen! Donald Trumps electorale overwinning is de culminatie van een jarenlang proces dat het bestuur van de VS overlevert aan een elite van de rijksten en de grootste bedrijven. Deze elite heeft miljarden dollars geïnvesteerd in ... Lees verder
Democratische afhakers

Democratische afhakers

10 nov 2024
Minder woke, meer winkelkar? Bij de Democratische Partij van de VSA breekt men zich het hoofd over de oorzaken van de zware nederlaag in de presidentsverkiezingen. Wat is er toch gebeurd dat de partij zo aanzienlijk achteruit gaat, een verlies van 10.4 miljoen stemmen tegenover het resultaat van Joe Biden in 2020. Republikein Donald Trump ... Lees verder
De wereld met Trump

De wereld met Trump

7 nov 2024
Gordels vast. Trump II maakt wel degelijk verschil met Kamala Harris én met Trump I. Nu Trump en zijn getrumpiseerde Republikeinse Partij naast het Witte Huis ook de Senaat, het Huis van Afgevaardigden en het Hooggerechtshof in handen hebben, houdt niets hem tegen. Hij kan binnenkort starten met de uitvoering van Project 2025 ‘Mandate for ... Lees verder