Geen boek over Zemmour bij Bolloré

Zakenman Vincent Bolloré heeft duidelijk gekozen om zijn greep op de media volledig ten dienste te stellen van geestesgenoot, de uiterst-rechtse Eric Zemmour. Niet alleen tv-kanalen, radio’s en tijdschriften, ook de uitgeverijen waar hij een hand in heeft. Bij de uitgeverij Plon zag men af van een kritisch boek over Zemmour om Bolloré niet voor het hoofd te stoten.

Bolloré heeft dit jaar in versneld tempo zijn greep in de wereld van media en uitgeverijen uitgebreid. Dat gaat gepaard met grootscheepse zuiveringen, onder meer bij het populaire radiostation Europe 1 en in de diverse tv-zenders waar “journalisten” nu in de wij-vorm spreken als ze het over uiterst-rechts hebben.

Geen garanties

Etienne Girard, redacteur bij het weekblad l’Express, tekende in mei 2020 bij uitgever Robert Laffont een contract voor een biografie over Zemmour, toen vooral bekend voor zijn haatuitzendingen op Bolloré’s CNews. Girard volgde zijn uitgeefster naar Plon, dat eveneens tot de groep Editis behoort, in handen van Bolloré. Het contract werd in november 2020 effectief naar Plon overgedragen.

De auteur vroeg garanties om in alle vrijheid zijn enquête over Zemmour te kunnen doen, en kreeg die. “We zijn hier niet bij Canal+”, zegden ze bij Plon – Canal+ zijnde een zender van Bolloré. Diezelfde maand was er echter een onrustwekkend incident bij Canal+. Thoen, een humorist van de zender, werd brutaal aan de deur gezet omdat hij had deelgenomen aan een sketch waarin de draak werd gestoken met de door migratie geobsedeerde uitzendingen op CNews. Verscheidene journalisten die solidair waren met de ontslagen collega, vlogen ook aan de deur.

Girard werd ongerust, vroeg bevestiging dat zijn boek er komt, maar kreeg die niet. Hij kreeg wel de raad het contract te verbreken, met de vrijheid elders te publiceren. Wat dan ook gebeurde: ‘Le Radicalisé’ bij Le Seuil. Girard had ook gedacht aan Grasset, maar aangezien dat in handen van Bolloré dreigde te vallen, koos hij een uitgeverij die ver van Bolloré staat.

 

 

 

 

 

Deel dit artikel

Visited 293 Times, 1 Visit today

Tags :
Freddy De Pauw

Freddy De Pauw was van 1972 tot 2002 redacteur buitenland bij De Standaard. Hij volgde jarenlang Centraal- en Oost-Europa, een groot deel van Azië (o.m. China) en Italië. Hij publiceerde o.m. bij het Davidsfonds Volken zonder Vaderland’ over de ‘etnische kwesties’ in Centraal- en Oost-Europa; De firma maffia; Italië, moeder van alle smeer; Russische mafija; Handelaars in mensen; Maffia in België en Handelaars in nieuws – over trends in de berichtgeving. Werkt sinds de start in 1999 mee aan Uitpers.

zie ook