Europe 1 in extreem vaarwater

De redactie van de populaire radiozender Europe 1 heeft vijf dagen actie gevoerd tegen het ontslag van een collega, maar vooral tegen de komende annexatie van de zender door miljardair Vincent Bolloré. Die wil Europe 1 vast ankeren aan zijn tv-nieuwszender CNews, die zich zelf in het nieuws werkt met dagelijkse porties uiterst-rechtse haatpraat. De redactie beëindigde de staking woensdag na een onderhoud met de bedrijfsleiding, maar zonder echt toegevingen te hebben afgedwongen. Bolloré is toch niet te stoppen, aldus de moedeloze actievoerders.

Europe 1 was in handen van miljardair Arnaud Lagardère. Om uit zijn financiële problemen te geraken, haalde hij twee andere miljardairs in zijn mediarijk, Bernard Arnault (luxerijk LVMG) en Bolloré met mediagroep Vivendi – die nu 29 % van Lagardère heeft.

Zender Europe 1 maakt de voorbije jaren groot verlies en Lagardère roept dat in als reden voor een samenwerkingsakkoord tussen Europe 1 en CNews. “Synergie”, maar het komt erop neer dat enkele uiterst-rechtse vedettes van C News ook op de radiozender hun zeg komen doen. Niet om het even welke zeg, wel een zeer geëngageerde uiterst-rechtse zeg.

Taboe op humor

De redactie van Europe 1 ging vorige week vrijdag in staking tegen het ontslag van een journalist die het niet nam dat de personeelsdienst beelden had opgenomen van een personeelsvergadering. De staking gaat echter vooral tegen de “samenwerking” met CNews. De redactie vreest dat Europe 1 gewoon een propagandazender van uiterst-rechts wordt.

De sfeer was er al een tijdje erg geladen, onder meer door de censuur op humor. Grappen over bij voorbeeld Eric Zemmour, de haatprediker van CNews, werden verboden. Er mocht zelfs niet worden vermeld dat die man veroordeeld is voor het verspreiden van haat. Er is ook een verbod op grappen, zelfs voorzichtige, op Vincent Bolloré. Deze had eerder al toen hij Canal+ overnam, de “Guignols de l’info” – humor rond het nieuws – stopgezet.

Lagardère heeft intussen laten vallen dat er ook plannen bestaan voor “synergie” in de boekensector. In zijn groep zit Hachette Livre, Bolloré heeft Editis.

Medeplichtig

Deze toestand waarin enkele miljardairs meer en meer de Franse media controleren, is slechts mogelijk omdat de opeenvolgende presidenten en regeringen dat hebben toegestaan, zelfs in de hand hebben gewerkt.

Dit doet aan Italië denken waar decennia lang verzuimd werd het mediarijk van Berlusconi aan te pakken nadat “socialist” Bettino Craxi en andere “centrumlinkse” politici wetten hadden gemaakt om de vorming ervan – tegen bestaande wetten in – mogelijk te maken.

Volgende week, 30 juni, zal de nieuwe bestemming van Europe 1 officieel worden bekendgemaakt. De redactie maakt zich geen illusies, verscheidene journalisten willen de “gewetensclausule” inroepen, namelijk de onverenigbaarheid met de nieuwe lijn Bolloré.

 

 

 

(Visited 129 times, 1 visits today)
Deel dit artikel

Visited 273 Times, 1 Visit today

Tags :
Over Freddy De Pauw

Freddy De Pauw was van 1972 tot 2002 redacteur buitenland bij De Standaard. Hij volgde jarenlang Centraal- en Oost-Europa, een groot deel van Azië (o.m. China) en Italië. Hij publiceerde o.m. bij het Davidsfonds Volken zonder Vaderland’ over de ‘etnische kwesties’ in Centraal- en Oost-Europa; De firma maffia; Italië, moeder van alle smeer; Russische mafija; Handelaars in mensen; Maffia in België en Handelaars in nieuws – over trends in de berichtgeving. Werkt sinds de start in 1999 mee aan Uitpers.

zie ook