Handelsoorlog tegen China nefast voor Europa
De EU-Commissie heeft de invoertaks op elektrische wagens uit China dus opgetrokken van 10% tot in sommige gevallen wel 48 %. De EU heeft na negen maanden studie vastgesteld dat China de regels van de WHO (Wereldhandelsorganisatie) schendt door subsidiëring van die wagens. De automobielsector in de EU is niet blij met die tariefverhoging, vooral voor de Duitse producenten zitten er veel klanten in China en zij zijn beducht voor een tarievenoorlog.
Schadelijk
De Duitse Kamer van Koophandel in China is er niet gerust in; ze vraagt ernstige onderhandelingen om te vermijden dat men tot een cyclus van tariefverhogingen komt. Want dat zou een ramp zijn voor de Duitse automobielnijverheid. Men wil een industrie beschermen die daar niet om vraagt, aldus Maximilien Butek van de Duitse KvK.
Onder meer Volkswagen als Mercedes zijn het daar mee eens. BMW en VW werken in China nauw samen met Chinese producenten van o.m. batterijen. VW zegt een escalatie van maatregelen en tegenmaatregelen te vrezen. De schade dreigt voor de Europese auto-industrie veel groter te zijn dan de voordelen, aldus Hildegard Müller, voorzitster van de Duitse unie van wagenbouwers.
De Europese autobouw zal daar niet competitiever door worden, aldus veel Europese autobouwers die nu inzien dat zij verkeerde keuzes hebben gemaakt. Door te laat aan de productie van die wagens te beginnen, door dan het accent te leggen op dure modellen, door te weinig te besteden aan R&D (research and development). Kortom, eigen schuld.
Niet alleen zij zijn ervan overtuigd dat de beslissing van de EU-Commissie louter door politieke motieven is ingegeven. Zo kreeg China op de recente G7 top met 28 vermeldingen de volle lading. China moet onder meer gesanctioneerd worden omdat het normaal zaken doet met Rusland. En zo verder.
Voorsprong
China’s EV (elektrische wagens) steken natuurlijk de ogen uit. De foto’s met duizenden BYD-voertuigen op de kades van Europese havens, spreken tot de verbeelding: een invasie. Brussel werpt daar zogenaamd een dam tegen op. Een compleet zinloze dam. 28, 38 of zelfs 48 %: die wagens worden in China voor de helft van de prijs verkocht, BYD en de andere producenten hebben dus ruimte om de Europese klanten toch nog tegen een goede prijs goede waar te verkopen.
En dat komt omdat China een jarenlange voorsprong heeft in de ontwikkeling van deze voertuigen, in de fabricatie van batterijen, in het ontginnen en bewerken van de materialen die daarvoor nodig zijn. Bij de EU zijn ze onder meer inzake grondstoffen voor transitie, pas vorig jaar echt wakker geschoten, twee decennia vertraging.
Europa, en de VS, moeten kunnen toegeven dat China verder staat dan zij. Niet alleen inzake elektrische wagens. In het jongste nummer van ‘The Economist’ wordt uitvoerig uit de doeken gedaan hoe de Chinese wetenschap op veel terreinen het voortouw neemt en de rest overvleugelt. Het idee dat ze daar alleen maar kunnen kopiëren, is iets van vorige eeuw.
Volgzaamheid
Die snelle ontwikkeling is precies de reden waarom het VS-kapitalisme zo wild om zich heen slaat en Europa wil meesleuren in zijn campagne tegen China. De EU-tariefverhogingen zijn nogmaals een manifestatie van Europese volgzaamheid tegenover de VS, waarbij de Europeanen zichzelf in de voet schieten. De Europese autonijverheid klaagt over de hoge energiekosten die haar mededingingskracht aantasten – ook al deels een gevolg van de sancties tegen Rusland waarvan de Europeanen slachtoffer werden.
China is alvast een onderzoek begonnen naar de dumpingpraktijken bij de handel in Europees varkensvlees en aanverwante producten. Begin dit jaar startte het een onderzoek naar Franse cognac; Franse wijnen en luxeproducten volgen wellicht. Peking heeft al laten vallen dat het ook de uitvoer kan stilleggen van strategische grondstoffen die hoognodig zijn voor de groene transitie.
China heeft daar evenwel niets bij te winnen. Europa evenmin. Alleen de VS, die zich van de regels van de WHO (Wereldhandelsorganisatie) nog weinig aantrekken, hebben daar baat bij.