Geopolitieke Ontwikkelingen
Mensenrechten

INTERNATIONALE POLITIEK

Regionale Conflicten
Economie

EU zit met Iraanse kater | Uitpers %

EU zit met Iraanse kater

Image
VS mondiale sancties (petroleum economist)

De EU zit met een Iraanse kater. De Unie verwerpt het Iraanse ultimatum om begin juli klare wijn te schenken over zaken doen, zoniet acht Teheran zich niet meer gebonden aan het nucleair akkoord van 2015. De EU zou wel zaken willen doen, maar gedraagt zich machteloos tegenover de dreigementen uit de VS. Wie de VS-sancties tegen Iran schendt, wacht de roede. Berlijn remt een harde reactie van de EU af, want zij willen hun uitvoer van Mercedes en BMW naar de VS niet in gevaar brengen.

Omzeilen?

De EU toonde zich wel erg verbolgen over de extra-territorialiteit van de VS-sancties en kondigde al snel tegenmaatregelen aan. Maar de EU lijkt wel machteloos tegen het sanctiegeweld vanuit Washington. Er is niet alleen Iran, er zijn nu ook sancties op handel met Cuba, er is het veto tegen het aanwenden van Huawei – al tonen enkele EU-landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, zich op dat vlak wel weerbarstig.
Maar inzake Iran blijft het bij blaffen zonder bijten. Begin dit jaar waren Berlijn, Londen en Parijs overeengekomen om een systeem van ruilhandel met Iran op te zetten om zo sancties te omzeilen. Dat systeem INSTEX zou er moeten voor zorgen dat bedrijven uit de EU toch nog handel kunnen drijven met Iran zonder op VS-sancties te stuiten. Parijs beweerde onlangs nog dat er vorderingen worden gemaakt met de uitbouw van  het systeem. Maar totnogtoe blijft Instex in de praktijk dode letter. Vandaar het begrijpelijk  ongeduld van Teheran dat begin deze maand een ultimatum van 60 dagen  stelde om tot concrete resultaten te komen.

Daimler remt

Maar niet alle EU-landen zitten op dezelfde lijn, ook  niet de drie ‘groten’ die Instex op poten zetten. De Fransen vinden dat zij al veel te lijden hebben  gehad van die sancties; ‘zij’, dat is onder meer Total dat grootse plannen had in Iran, waaronder een grote investering voor de gasvelden van Zuid Pars – een project dat het Chinese CNPC vorig jaar overnam – zonder er intussen ook maar enig werk van te maken. Peugeot borg een jaar geleden ook al zijn plannen in Iran op.
Het zal de Duitse kanselier Angela Merkel worst wezen. Berlijn is absoluut niet van plan meer dan verbaal in te gaan tegen Washingtons sanctiebeleid voor Iran. Want de Duitsers zijn erg beducht dat VS-president Donald Trump dan zal terugslaan met grotere invoerrechten op Duitse wagens. Daimler (Mercedes) en BMW liggen de Duitse regering nauwer aan het hart dan de Iraanse olie en gas. Vorig jaar boekte Duitsland in zijn handel met de VS alleen al in de autosector een surplus van 24 miljard dollar.
En dat verklaart grotendeels  de halfslachtige houding van de EU in haar geheel, gedwarsboomd als ze wordt door de Duitse vrees voor Trumps douanetarieven. De vrees is een beetje geluwd nu Trump een beslissing over douanetarieven voor wagens met zes maanden heeft verdaagd. Dat tarief is nu 2,5 %, Trump dreigt met een verhoging tot 25 %. Berlijn zal dus op de rem blijven staan.

China

Een Chinese oliemaatschappij sprong vorig jaar dus in het gat dat Total had gelaten. Teheran ging er altijd al vanuit dat het zeker op China’s steun zou kunnen rekenen tegen Trumps offensieven. Maar Beijing heeft andere zorgen, namelijk de handelsoorlog die Trump tegen China voert en bijna dagelijks opdrijft. De arrestatie van Huawei ondervoorzitter Meng Wanzhou in Canada op verzoek van de VS gebeurde omdat Huawei de VS-sancties tegen Iran  niet had nageleefd. Washington werpt zich op als de rechter van het internationaal handelsverkeer, waarbij de rechter degene is die eenzijdig de regels opstelt.
Het werkt evenwel, Chinese overheid en privé-ondernemingen houden zich gedeisd tegenover Iran. De scherpe veroordelingen van de VS-sancties worden  niet gevolgd door daden, Teheran klopt deze dagen tevergeefs aan bij zijn Chinese vrienden. Vorig jaar ging nog de helft van de Iraanse olie naar China, 580.000 vaten per dag. Volgens oliekringen is China gestopt met bestellingen voor Iraanse olie. Er wordt nog wel olie geleverd, maar dat is alleen ter betaling van eerder geleverde Chinese goederen en diensten. Iran heeft volgens de meeste experts een uitvoer van één miljoen vaten per dag nodig om de eindjes aan elkaar te knopen.
Het is duidelijk er in China wordt geaarzeld, er wordt onder meer gezocht naar omwegen om te handelen via kleinere ondernemingen die minder kwetsbaar zijn voor VS-druk. Eind vorig jaar heeft een privé onderneming, Hengli uit Dailan, een bestelling van 6 miljoen vaten geplaatst. Maar dat is een druppel op een hete plaat.

Smokkel

De Turkse regering is al even verontwaardigd over de VS-sancties als China, EU-landen en India en zegt zich niets te willen aantrekken van de dreigementen uit de VS. Iran kan via Turkije wel olie smokkelen, zoals al eerder gebeurde, maar dat is ruim onvoldoende om de verliezen te compenseren. Bovendien hebben de VS hun middelen om smokkelwegen op te sporen. Naarmate die middelen toenemen, stijgen de prijzen van gespecialiseerde instellingen om die toch te ontduiken.
“Het feit dat één land het internationaal systeem ontwricht en iedereen verplicht zijn beslissingen na te leven, ondermijnt het internationaal rechtssysteem”, aldus de Turkse minister van Buitenlandse Zaken Cavusoglu. “Waarom moeten andere landen uw eenzijdige beslissingen opvolgen”?
Ankara verwierp de VS-suggestie om de Iraanse olie te vervangen door olie uit Saoedi-Arabië en  de Verenigde Arabische Emiraten. De relaties van Turkije met die landen zijn al langer slecht. Turkije en Qatar steunen in de regio groepen rond de Moslim Broeders, vijanden van de Saoedi’s en de Emiraten. Sinds de moord vorig jaar in Istanboel op de Saoedische journalist Kashoggi door het Saoedisch regime, zijn die relaties verder verslechterd. Dat is allemaal waar. Maar Turkse zakenlui zijn erg beducht voor de lange arm van Washington, zodat de invoer van  Iraanse olie beperkt zal blijven tot smokkel.

Vrijhandel?

Het stof over Mercosur is nauwelijks gaan liggen. De Europese Commissie sloot afgelopen week een nieuw akkoord af met Australië, met alweer belangrijke quota voor de invoer van vlees. Het protest hiertegen was nauwelijks hoorbaar, wellicht waren de betrokken sectoren niet zo goed op de hoogte en de ‘civil society’ nog aan het uitblazen van ... Lees verder

“Europa” buigt voor Epische Razernij

Steeds vaker geloof je niet wat er staat, maar het staat er wel degelijk, het gemeenschappelijk communiqué van drie “grote Europese leiders”:. “We doen zelf niet mee, we zijn bekommerd om mensenlevens ”,  Keir Starmer, Friedrich Merz en Emmanuel Macron. Geen kwaad woord over de ‘Epische razernij’ van Israël en de VS, wel een  veroordeling ... Lees verder

Europese leiders streven naar een eigen nucleaire afschrikking

Op de veiligheidsconferentie in München van 13 tot 15 februari viel op dat de geesten rijpen voor een Europese nucleaire afschrikking. Het debat daarover sluimert al een tijdje, maar het kreeg een sterke impuls na president Trumps agressieve claim op Groenland. Frankrijk Tijdens zijn toespraak in München zei de Franse president Macron: “Europa moet een ... Lees verder

Bolivië: hard tegen hard

Vijf weken al duren de stakingen en wegblokkades in heel Bolivië. De afgelopen dagen leek het er even op dat de protesten gingen afzwakken, maar dan komt er weer…

Arbeidsrecht onder vuur

Het Internationale Vakverbond stelde vorige week zijn nieuwe ‘Global Rights Index’ voor, een zeer pijnlijk overzicht van alle schendingen van het arbeidsrecht in de wereld. Voor de tweede keer…

Steun Uitpers!
Steun onafhankelijke internationale analyse. Uitpers.be is een onafhankelijk platform voor kritische duiding van mondiale ontwikkelingen. Scan de QR-code met je bank-app en steun onze werking met een vrije bijdrage

Lees hier meer over

Vrijhandel?

Vrijhandel?

Het stof over Mercosur is nauwelijks gaan liggen. De Europese Commissie sloot afgelopen week een nieuw akkoord af met Australië, met alweer belangrijke quota voor de invoer van vlees. Het…

Francine Mestrummrt 28, 2026
“Europa” buigt voor Epische Razernij

“Europa” buigt voor Epische Razernij

Steeds vaker geloof je niet wat er staat, maar het staat er wel degelijk, het gemeenschappelijk communiqué van drie “grote Europese leiders”:. “We doen zelf niet mee, we zijn bekommerd…

Uitpersmrt 1, 2026
Europese leiders streven naar een eigen nucleaire afschrikking

Europese leiders streven naar een eigen nucleaire afschrikking

Op de veiligheidsconferentie in München van 13 tot 15 februari viel op dat de geesten rijpen voor een Europese nucleaire afschrikking. Het debat daarover sluimert al een tijdje, maar het…

Ludo De Brabanderfeb 16, 2026
Trump verdeelt Europese vrienden

Trump verdeelt Europese vrienden

Trump verdeelt Europese vrieDonalds ideologische vrienden in Europa zijn verdeeld over zijn imperialistische uitbarsting. De Italiaanse premier Giorgia Meloni vindt de operatie Caracas “legitiem”, de Franse Marine Le Pen klaagt…

Freddy De Pauwjan 8, 2026
De EU sanctioneert voortaan ook meningen

De EU sanctioneert voortaan ook meningen

In oktober vorig jaar vaardigde de Raad van de EU een besluit uit met restrictieve maatregelen tegen “Russische destabiliserende activiteiten”. Op basis van dit besluit zijn ondertussen al een zestigtal…

Ludo De Brabanderdec 22, 2025