De Duitse liberale FDP zorgt voor een nieuwe twistappel in de coalitie met SPD en Groenen: autoverkeer in stadscentra. De Duitse liberalen gaan campagne voeren tegen diverse beperkingen op stedelijk autoverkeer en hopen zo weer in de gunst van de kiezers te komen.
De Duitse liberalen zitten in kiesnood, ze riskeren bij de volgende federale verkiezingen, voorzien in september 2025, onder de kiesdrempel van vijf percent te vallen. Ze zien hoe de rechtse CDU vorig jaar in Berlijn de verkiezingen won door een campagne tegen de strenge beperkingen op autoverkeer in de stad. Ze zien ook hoe de Groenen met hun auto-onvrendelijk beleid stemmen verliezen.
En er is de grote neergang van de verkoop van EV’s, elektrische voertuigen, bovenop de vrees voor de toekomst van de Duitse wagenindustrie. De auto ligt dus als populair thema voor de hand voor een partij die altijd al gekant was tegen veel beperkingen op autoverkeer.
“We willen geen beleid dat altijd maar uit meer verbodsbepalingen tegen het autoverkeer bestaat”, zei Bijan Djir-Sarai, secretaris-generaal van de FDP bij de voorstelling van een vijfpuntenplan. . Partijleider Christian Lindner, minister van Financiën, is zelf een fervente liefhebber van grote cylinders en promotor van Formule 1 sport.
Het voorgestelde plan voorziet in makkelijker en goedkoper parkeren in stadscentra. Ook wil de FDP dat bij het aanleggen of verbreden van fietsstroken en van voetgangerszones in de steden, de plaatselijke bevolking en ondernemers worden betrokken. Dat zou de stadscentra weer levendiger moeten maken. De Groene coalitiegenoten vinden dat nonsens.
De FDP staat voor lastige regionale verkieizingen in het oosten van het land. Op 1 september zijn er deelstaatverkiezingen in Saksen, waar de FDP nu al geen zetels heeft, en in Thüringen waar ze volgens peilingen (2 tot 3 %) uit het parlement zal verdwijnen.