INTERNATIONALE POLITIEK

Duitse Dienstenvakbond en klimaatactivisten bundelen krachten

Image
Sociale en klimaatactie in één keer

Vandaag vrijdag 1 maart organiseren de Duitse dienstenvakbond Ver.di en de klimaatactivisten van Fridays for Future samen stakingen in het stads- en streekvervoer (in het Duits afgekort als ÖPVN). Die samenwerking is geen detail. Dit soort coalities is doorslaggevend om maatschappelijk draagvlak te scheppen voor daadwerkelijke klimaatmaatregelen.

Openbaar vervoer

Het klimaat zal niet gered worden door alle auto’s met een verbrandingsmotor te vervangen door elektrische. Er moeten minder auto’s komen, minder transport, en daar waar transport nodig is de fiets en gemeenschappelijk openbaar vervoer.

Ook de Groenen willen het aantal auto’s verminderen, maar dat vond de bevoegde FDP-minister van Verkeer Wissing een slecht idee. Hij mikt op elektrische auto’s en auto’s met e-fuels, elektrobrandstoffen zoals waterstof. Klimaatactivisten zijn hier niet blij mee.

Het Klimaschutzprogramm van de Duitse regering klinkt weliswaar ambitieus wat betreft het openbaar vervoer (meer, beter op elkaar afgestemd, efficiënter via digitalisering), maar als je leest waarover de staking gaat dan lijken de plannen niet erg opgeschoten.

Inzet staking

De Duitse correspondent van The Guardian in Berlijn geeft een mooi inkijkje in wat er speelt: tijdschema’s die in een shift van negen uur geen ruimte laten om even naar het toilet te gaan, reizigers die in je gezicht spuwen omdat je alweer vertraging hebt, onbetaalde rustperiodes, één vrij weekend om de zes weken… Het bekende verhaal hoe mensen die het belangrijkste werk doen onderaan de maatschappelijke ladder staan. Zo lijken de verhalen over de herwaardering van het openbaar vervoer een macabere grap.

Ontroerend zijn de uitspraken over elkaar van de nieuwe gevonden bondgenoten. Zo vertelt een buschauffeur hoe hij tot nog toe klimaatactivisten vooral zag als die irritante bevoorrechte egoïsten die met de fiets op de rijstrook voor de bussen rijden en zo de bus ophouden. En een klimaatactiviste vertelt hoe het haar nederig maakt in de strijd geconfronteerd te worden met de eenvoudige realiteit van het dagelijks leven, zoals het recht naar het toilet te gaan.

De actievoerders eisen een investering in het openbaar vervoer van 16 miljard per jaar, en een verdubbeling van de capaciteit tegen 2030. Meer via #WirFahrenZusammen of #WeDriveTogether. Naar verluidt heeft de samenwerking ook al navolging in Nederland en Oostenrijk.

Relevant

Duur Groen

Het was inderdaad een historisch feit. Op dinsdag 18 maart heeft de Duitse Bundestag de beroemde Schuldbremse in de prullenmand gegooid. Toegegeven, ook de Bundesrat moet het nog goedkeuren,…

De ommezwaai van Merz

De ommezwaai van Friedrich Merz is spectaculair. In de oppositie tegen de uittredende coalitie verdedigde hij met hand en tand een zuinig overheidsbeleid. Onder die vlag voerde hij ook…

Die Linke scoort ook in Hamburg

Zoals iemand schreef: na de regionale verkiezingen afgelopen weekend in de Duitse stadstaat Hamburg was iedereen blij, behalve de liberale FDP die niet over de kiesdrempel raakte, en zelfs…

Gaza, 50.000 doden. Naar de 100.000? Of 2 miljoen?

You May Also Like

×