INTERNATIONALE POLITIEK

Duitse Dienstenvakbond en klimaatactivisten bundelen krachten

Image

Vandaag vrijdag 1 maart organiseren de Duitse dienstenvakbond Ver.di en de klimaatactivisten van Fridays for Future samen stakingen in het stads- en streekvervoer (in het Duits afgekort als ÖPVN). Die samenwerking is geen detail. Dit soort coalities is doorslaggevend om maatschappelijk draagvlak te scheppen voor daadwerkelijke klimaatmaatregelen.

Openbaar vervoer

Het klimaat zal niet gered worden door alle auto’s met een verbrandingsmotor te vervangen door elektrische. Er moeten minder auto’s komen, minder transport, en daar waar transport nodig is de fiets en gemeenschappelijk openbaar vervoer.

Ook de Groenen willen het aantal auto’s verminderen, maar dat vond de bevoegde FDP-minister van Verkeer Wissing een slecht idee. Hij mikt op elektrische auto’s en auto’s met e-fuels, elektrobrandstoffen zoals waterstof. Klimaatactivisten zijn hier niet blij mee.

Het Klimaschutzprogramm van de Duitse regering klinkt weliswaar ambitieus wat betreft het openbaar vervoer (meer, beter op elkaar afgestemd, efficiënter via digitalisering), maar als je leest waarover de staking gaat dan lijken de plannen niet erg opgeschoten.

Inzet staking

De Duitse correspondent van The Guardian in Berlijn geeft een mooi inkijkje in wat er speelt: tijdschema’s die in een shift van negen uur geen ruimte laten om even naar het toilet te gaan, reizigers die in je gezicht spuwen omdat je alweer vertraging hebt, onbetaalde rustperiodes, één vrij weekend om de zes weken… Het bekende verhaal hoe mensen die het belangrijkste werk doen onderaan de maatschappelijke ladder staan. Zo lijken de verhalen over de herwaardering van het openbaar vervoer een macabere grap.

Ontroerend zijn de uitspraken over elkaar van de nieuwe gevonden bondgenoten. Zo vertelt een buschauffeur hoe hij tot nog toe klimaatactivisten vooral zag als die irritante bevoorrechte egoïsten die met de fiets op de rijstrook voor de bussen rijden en zo de bus ophouden. En een klimaatactiviste vertelt hoe het haar nederig maakt in de strijd geconfronteerd te worden met de eenvoudige realiteit van het dagelijks leven, zoals het recht naar het toilet te gaan.

De actievoerders eisen een investering in het openbaar vervoer van 16 miljard per jaar, en een verdubbeling van de capaciteit tegen 2030. Meer via #WirFahrenZusammen of #WeDriveTogether. Naar verluidt heeft de samenwerking ook al navolging in Nederland en Oostenrijk.

Print Friendly, PDF & Email

Relevant

Klimaschutzprogramm. Duitse klimaatregering in eindsprint

Hoe zou het gaan met de Duitse Groenen? Of, om de vraag anders te stellen, slaat het Duitse klimaatbeleid aan bij de kiezer? Op deze vragen valt geen eenduidig…

Print Friendly, PDF & Email

Stakende boeren in Duitsland

Ze zijn niet alleen. Ook het spoor ligt plat. Veel progressieven in Europa vragen zich af of dit een nieuw soort ‘gele hesjes’ beweging is. Kunnen ecologisten hopen op…

Print Friendly, PDF & Email

Die Linke, zonder Sahra en fractie

Die Linke, de partij ter linkerzijde van de Duitse sociaaldemocratische SPD, vecht na haar congres in Augsburg voor overleving. Met het vertrek van Sahra Wagenknecht en een tiental Bondsdagleden,…

Print Friendly, PDF & Email
Standpunt van de redactie: Vrede, een politieke keuze

You May Also Like

×