INTERNATIONALE POLITIEK

De ‘Latino’ bestaat niet

Image

Zowel voor, tijdens en sinds de VS-presidentsverkiezingen van 2024 blijft ongeveer 15 procent van de totale Amerikaanse stemgerechtigde bevolking, — de zgn. Latino’s–, in de publieke belangstelling staan.

Volgens sommigen hebben ze een belangrijk aandeel gehad in de verkiezing van Trump, ondanks diens ‘walgelijke opmerkingen’ aan het adres van Mexicanen tijdens de 2016 campagne en aan de vooravond van de laatste verkiezingen.

Volgens anderen ligt de zaak gecompliceerder en vergalopperen vele nieuwsmedia, net als Trump, zich in overdrijvingen en ‘fake news’. Het is essentieel dat we generalisaties vermijden die geen solide empirische basis hebben, maar die desalniettemin een grote invloed hebben op het publieke debat.

Enkele feiten

Bruno Vega Hübner en F. Javier Pueyo Mena, verbonden aan het Cervantes Instituut van Harvard universiteit, hebben een gedetailleerde analyse gemaakt van de Latino-stem bij de laatste verkiezingen. Ook het gerenommeerde Pew Research Center presenteert samenvattingen en analyses gebaseerd op gegevens uit de American Community Survey van het Amerikaanse Census Bureau uit 2021 en de verkiezingsuitslagen van 2024.

Deze studies bevestigen dat de stem van Latijns-Amerikaanse kiezers niet homogeen is, maar varieert afhankelijk van een aantal demografische en geografische factoren. Desalniettemin geven de gegevens in deze rapporten duidelijk aan dat de stem van Latijns-Amerikaanse kiezers in de VS overwegend Democratisch blijft.

Toch wordt ook herverdeling van de stem van Latijns-Amerikaanse kiezers ten gunste van de Republikeinse Partij vastgesteld. Wat betreft leeftijd registreerden kiezers ouder dan 50 jaar de hoogste steun voor de Republikeinse Partij, terwijl kiezers tussen de 18 en 29 jaar de meest significante verandering in stemvoorkeur rapporteerden.

Daarnaast werden opmerkelijke verschillen naar geslacht vastgesteld. Latijns-Amerikaanse mannen stemden meer op de Republikeinse kandidaat dan Latijns-Amerikaanse vrouwen, wier steun voor de Democratische Partij sterk blijft. Wanneer de variabelen geslacht en leeftijd samen bekeken worden, is de verschuiving naar de Republikeinse Partij onder Latijns-Amerikaanse kiezers vooral opvallend onder jonge mannen, terwijl deze herverdeling aanzienlijk minder uitgesproken is onder vrouwen van dezelfde leeftijdsgroep.

Ook de primaire (thuis)taal is belangrijk. Latino-kiezers uit tweetalige gezinnen of wier primaire taal Spaans is, stemmen over het algemeen sterker voor Democraten, terwijl kiezers met primaire thuistaal Engels relatief meer steun voor de Republikeinen rapporteren.

Wat betreft de belangrijkste kwesties die Hispanics bezighielden bij de presidentsverkiezingen van 2024, laten de peilingen er geen twijfel over bestaan ​​dat de gezinseconomie de hoogste prioriteit heeft.

Een aanzienlijk percentage van de Latino’s die ontevreden zijn over hun economische situatie geloofde ook dat Trumps beleid een positieve invloed zou hebben op hun persoonlijke financiën en welzijn.

Bovendien beïnvloeden nationale identiteit en land van herkomst ook politieke voorkeuren.

Cubaans-Amerikanen, die traditioneel verbonden zijn met de Republikeinse Partij, behielden deze verbondenheid in 2024. Sterker nog, alle peilingen die voor dit onderzoek zijn geanalyseerd, melden een meerderheidssteun voor de Republikeinse Partij onder Hispanics van Cubaanse afkomst. De meerderheid van de Mexicanen en Puerto Ricanen blijft daarentegen de Democratische Partij steunen. Evenzo wijzen alle peilingen op een verschuiving richting de Republikeinse Partij onder Latino’s van alle nationaliteiten, hoewel de cijfers sterk onderling variëren.

Bovendien bleek, volgens berekeningen gebaseerd op de meest aangehaalde schattingen, dat de stem van de Latino-bevolking niet doorslaggevend was voor de overwinning van Donald Trump bij de presidentsverkiezingen van 2024 in geen van de zeven swing states, noch in de drie staten met de grootste Latino-bevolking en de meeste stemmen in het kiescollege. Zelfs in staten waar de steun van de Hispanic-bevolking voor de Republikeinse kandidaat bijzonder hoog was, zoals Florida, zou een totale afwezigheid van Hispanic-stemmen de verkiezingsuitslag niet hebben veranderd.

De Harvard studie concludeert: “Deze bevindingen staan ​​haaks op de heersende publieke opinie. Tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2024 kreeg de Spaanstalige gemeenschap ongekend veel media-aandacht, zowel tijdens de campagne als in de analyses na de verkiezingen. Aangezien de partijvoorkeuren van de Spaanstalige kiezers geassocieerd worden met zeer controversiële kwesties, zoals illegale immigratie, deportatiebeleid, taalgebruik en criminaliteit, moeten we voorzichtig zijn bij het analyseren van het stemgedrag van deze gemeenschap” .

De overgrote meerderheid van de Amerikaanse Latino’s heeft de Amerikaanse nationaliteit. Ongeveer 81% van de Hispanics die in 2021 in het land woonden, was Amerikaans staatsburger, tegenover 74% in 2010. Amerikaanse staatsburgers zijn onder meer mensen die in de VS en zijn territoria (waaronder Puerto Rico) geboren zijn, mensen die in het buitenland geboren zijn uit Amerikaanse ouders, en immigranten die Amerikaans staatsburger zijn geworden door naturalisatie.

Van alle Latino’s zijn Puerto Ricanen vrijwel alle Amerikaans staatsburger. Spanjaarden (95%), Panamezen (90%), Cubanen (82%) en Mexicanen (81%) hebben de hoogste burgerschapspercentages, terwijl Hondurezen en Venezolanen (elk 51%) de laagste percentages hebben.

De meeste Hispanics wonen al minstens tien jaar in de VS. Bijna vier op de vijf Latijns-Amerikaanse immigranten (78%) woont al meer dan 10 jaar in de VS, tegenover 64% in 2010. Panamese (87%) en Mexicaanse (86%) immigranten wonen het vaakst langer dan 10 jaar in de VS.

Verhalen van hoop

Ook Marie Arana’s uitgebreide portret van de diversiteit van “de minst begrepen minderheid” —  ‘Latinoland: A Portrait of America’s Largest and Least Understood Minority’– is boeiend en vlot-geschreven. Het Amerikaanse Census Bureau voorspelt dat in 2060 één op de drie Amerikanen een Latijns-Amerikaanse achtergrond zal hebben.

Arana, de dochter van een Peruaanse vader en Amerikaanse moeder, en de eerste literair directeur van de Library of Congress, bouwt haar verhaal op door middel van korte, aangrijpende portretten van tientallen vooraanstaande personen, van Spaanse ontdekkingsreizigers tot activisten, atleten, ondernemers, muzikanten, leraren, arbeiders, wetenschappers, religieuze leiders, alleenstaande moeders, Dreamers, enzovoort. 

Daarbij komt de vraag wat de 62,1 miljoen Latino’s tot een gemeenschap maakt regelmatig bovendrijven. En het antwoord op die vraag is niet eenduidig te vinden in ras, ideologie of taal. Daarom groepeert ze haar boek in 5 delen en onder 12 belangrijke aandachtspunten:

  1. Latino-identiteit: een lappendeken

De term ‘Latino’ omvat een breed scala aan culturen, nationaliteiten, rassen en geschiedenissen en tart elke eenduidige definitie. Het is een label dat door anderen wordt opgelegd, maar door velen wordt omarmd als een bron van eenheid.

• Diverse afkomst: Van inheemse wortels tot Europese, Afrikaanse en Aziatische vermengingen, Latino’s vertegenwoordigen een complexe raciale alchemie.

• Vloeiende identiteiten: Huidskleur, taal en culturele gebruiken variëren sterk, waardoor het moeilijk is om Latino’s in hokjes te plaatsen.

• Een gedeelde ervaring: Ondanks hun verschillen zijn Latino’s vaak verenigd door een gedeeld gevoel van anders-zijn, een gemeenschappelijke taal (Spaans) en een geschiedenis van kolonisatie.

De termen ‘Hispanic’, ‘Latino’ en ‘Latinx’ zijn allemaal onvolmaakte pogingen om de diversiteit van deze bevolkingsgroep te vatten. Veel Latino’s identificeren zich liever met hun land van herkomst of kiezen ervoor om helemaal geen label te gebruiken. De zoektocht naar een naam die de mensen echt vertegenwoordigt, is nog steeds gaande.

Latino’s omarmen complexiteit. De schoonheid van de Latino-identiteit schuilt in de tegenstrijdigheden en het vermogen om traditionele categorieën te overstijgen. Het is een voortdurend evoluerend concept, gevormd door geschiedenis, cultuur en persoonlijke ervaringen.

  • Aankomsten: Reizen van hoop en ontberingen

Wanneer la familia in dit Amerika aankomt… stappen we op een steiger of op het grind van een asfaltweg. Of we glijden onder hekken door, zwemmen in de duisternis van de nacht, schieten over zeeën in geïmproviseerde rubberen vlotten.

De immigratie van Latino’s naar de Verenigde Staten verloopt over diverse paden. Het is geen monolithische ervaring. Het omvat een breed scala aan reizen, van legale binnenkomsten tot gevaarlijke oversteken, elk met zijn eigen unieke uitdagingen en motivaties.

• Liefde en familie: Sommige immigranten, zoals de ouders van de auteur, worden gedreven door liefde en de wens om samen een nieuw leven op te bouwen.

• Politieke omwenteling: Anderen, zoals de Cubaanse Pedro Pans, ontvluchten repressieve regimes en zoeken hun toevlucht tegen geweld en vervolging.

• Economische kansen: Velen, zoals Julia Mamani, worden gedreven door armoede en de wens om voor hun gezin te zorgen.

De eerste aankomst in de Verenigde Staten kan schokkend en desoriënterend zijn, gekenmerkt door onbekende talen, gewoonten en sociale structuren. De ervaring van gelabeld en gecategoriseerd te worden door anderen kan zowel vervreemdend als transformerend zijn.

De reis van Latijns-Amerikaanse immigranten wordt ook vaak gekenmerkt door een gevoel van rusteloosheid en een verlangen naar meer. Deze rusteloosheid is een drijvende kracht achter hun veerkracht en hun vastberadenheid om een ​​betere toekomst op te bouwen.

  • De prijs van toegang: opoffering en veerkracht

In het geval van zowel de moeder als de vader van Arana was de motor van immigratie liefde. De rest van hun leven zouden ze over een rusteloze brug van het ene land naar het andere verhuizen, zonder ooit echt te aarden.

De beslissing om te emigreren brengt vaak aanzienlijke offers met zich mee, waaronder het achterlaten van dierbaren, vertrouwde culturen en een gevoel van verbondenheid. De emotionele tol van ontheemding kan zwaar en langdurig zijn.

• Rusteloze brug: Veel immigranten bevinden zich gevangen tussen twee werelden, nooit helemaal thuis in een van beide.

• Gedempte stemmen: Sommigen, zoals de vader van de auteur, worstelen met de aanpassing aan een nieuwe cultuur en merken dat hun stemmen worden genegeerd door vooroordelen en discriminatie.

• De prijs van vrijheid: Anderen worden gedwongen hartverscheurende beslissingen te nemen om hun kinderen te beschermen tegen politieke onderdrukking.

*Ondanks de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, tonen Latino-immigranten opmerkelijke veerkracht en vindingrijkheid. Ze passen zich aan nieuwe omgevingen aan, leren nieuwe talen en bouwen nieuwe gemeenschappen op.

*De Amerikaanse droom. Het nastreven van de Amerikaanse droom is een krachtige motivator voor veel Latijns-Amerikaanse immigranten. Ze zijn bereid hard te werken, obstakels te overwinnen en offers te brengen om een ​​beter leven voor zichzelf en hun gezin te bereiken.

  • Voorlopers: Oude wortels en moderne migraties

Onze aankomst in dit Amerikaanse land, in de vorm van de oorspronkelijke bevolking, gaat duizenden jaren terug.

*Inheems verleden. Het verhaal van de Latijns-Amerikaanse bevolking begint lang vóór de komst van de Europeanen, met de inheemse bevolking die duizenden jaren lang Amerika bewoonde. Dit inheemse erfgoed is een essentieel onderdeel van de Latijns-Amerikaanse identiteit, ook al wordt het vaak over het hoofd gezien of uitgewist.

• Oude beschavingen: De Nahua, Maya, Arawak, Taíno, Cariben en Quechua zijn slechts enkele van de vele inheemse groepen die de Latijns-Amerikaanse wereld hebben gevormd.

• Een erfenis van genocide: De Spaanse verovering resulteerde in de uitroeiing van 90% van de inheemse bevolking, een genocide van historische proporties.

• Een levend erfgoed: Ondanks het geweld Ondanks de onderdrukking waarmee ze te maken hebben gehad, bloeien inheemse tradities en bloedlijnen nog steeds op in Latino -gemeenschappen.

Eerste contact. De komst van Álvar Núñez Cabeza de Vaca en Estebaníco in de 16e eeuw markeert een vroeg hoofdstuk in de Latino-aanwezigheid in wat later de Verenigde Staten zou worden. Hun reis, een mix van verkenning, overleving en culturele uitwisseling, voorspelt de complexe geschiedenis van de Latino-migratie.

Een lange geschiedenis van migratie. De Verenigde Staten zijn al duizenden jaren een land van immigranten. Het verhaal van de Latino-migratie is niet slechts een recent fenomeen, maar een lange en complexe geschiedenis die teruggaat tot de eerste bewoners van dit halfrond.

  • Navigeren tussen ras en huidskleur

Voor Latino’s is de kwestie van huidskleur altijd een ingewikkelde kwestie geweest, gekweld door vijfhonderd jaar promiscue geschiedenis.

Een spectrum aan kleuren. Latino’s vertegenwoordigen een breed scala aan huidskleuren en raciale achtergronden, een resultaat van eeuwenlange vermenging tussen inheemse volkeren, Europeanen, Afrikanen en Aziaten. Deze diversiteit zet de traditionele Amerikaanse tweedeling van zwart en wit op losse schroeven.

• Rassenalchemie: De vermenging van rassen in Latijns-Amerika heeft een uniek en complex raciaal landschap gecreëerd.

• Een glijdende schaal: Huidskleur is geen vaste categorie in de Latino-wereld, maar eerder een continuüm met een veelheid aan tinten.

• Verder dan zwart en wit: De Latino-ervaring zet de rigide raciale categorieën die de Amerikaanse samenleving hebben gedomineerd op losse schroeven.

• Het gebruik van ras. Ondanks hun multiraciale afkomst zijn Latino’s onderworpen aan dezelfde vormen van racisme en discriminatie als andere mensen van kleur. De erfenis van kolonialisme en slavernij blijft hun ervaringen in de Verenigde Staten beïnvloeden.

• Koloniale taxonomie: Spanje probeerde een rigide kastensysteem op basis van ras te creëren, maar de realiteit van vermenging maakte het onmogelijk om dit te controleren.

• De ‘one-drop rule’: Het Amerikaanse concept van ras, dat mensen in één categorie indeelt op basis van een spoor van niet-blanke voorouders, is vreemd aan de Latino-ervaring.

• Een glijdende schaal: In de Latino-wereld is ras een vloeiend concept, met een veelheid aan nuances en categorieën.

Een nieuwe wereld. De Latino-ervaring biedt een blik op een toekomst waarin ras niet langer een bepalende factor is. Door hun multiraciale erfgoed te omarmen, dragen Latino’s bij aan een meer inclusieve en diverse samenleving.

6. De goden van keuze: geloof, traditie en transformatie

We zijn een eentalige Toren van Babel, van de visser op het zuidelijkste puntje van Argentinië tot de Salvadoraanse arbeidsmigrant in North Dakota.

Een gedeelde taal. Ondanks hun diverse afkomst worden Latino’s vaak verenigd door de Spaanse taal, een erfenis van het Spaanse kolonialisme. Deze gedeelde taal vormt een krachtige verbinding tussen verschillende culturen en gemeenschappen.

• Een eentalig Babel: Spaans, ondanks de vele dialecten, is het systeem dat Latinos verenigt.

• Een koloniale erfenis: De Spaanse taal is een product van de Spaanse pogingen om één taal op te leggen aan een veelheid van inheemse culturen.

• Een levende band: Zelfs als hun kinderen het niet zo goed spreken, blijft Spaans een essentieel onderdeel van de Latino-identiteit.

Een complexe relatie met het katholicisme. Hoewel veel Latino’s zich als katholiek identificeren, is hun relatie met de kerk vaak complex en genuanceerd. Sommigen omarmen het geloof met hart en ziel, terwijl anderen het vermengen met inheemse of Afrikaanse tradities.

• Een geschiedenis van veroveringen: De katholieke kerk speelde een centrale rol in de Spaanse verovering van Amerika, waarbij ze vaak geweld gebruikte om inheemse bevolkingsgroepen te bekeren.

• Syncretische geloven: Veel Latino’s hebben het katholicisme vermengd met inheemse of Afrikaanse geloofsovertuigingen, waardoor unieke vormen van aanbidding zijn ontstaan.

• Een veranderend landschap: De opkomst van het protestantisme en secularisme vormt een uitdaging voor de dominantie van de katholieke kerk in Latijns-Amerika en onder Latinos in de Verenigde Staten.

• Een verscheidenheid aan overtuigingen: Latinos vertegenwoordigen een breed scala aan religieuze tradities, van katholicisme tot protestantisme en inheemse spirituele gebruiken.

• Een persoonlijke reis: Veel Latinos zijn op een persoonlijke reis op zoek naar een geloof dat resoneert met hun eigen ervaringen en waarden.

• Een gedeeld gevoel voor het heilige: Ondanks hun verschillen zijn Latinos vaak verenigd door een gedeeld gevoel van eerbied voor het heilige en een geloof in de kracht van geloof.

7. Spieren en geest: Werk, innovatie en leiderschap

Latino’s zijn een groeiende, uitbundige bevolking. Door opmerkelijk opwaarts mobiel en succesvol te zijn, maar toch belemmerd door vooroordelen en armoede.

Een sterke werkethiek. Latino’s staan ​​bekend om hun sterke werkethiek en hun bereidheid om banen aan te nemen die anderen misschien zouden vermijden. Ze vormen een essentieel onderdeel van de Amerikaanse economie en leveren hun arbeid aan een breed scala aan industrieën.

• Essentiële werknemers: Latino’s zijn oververtegenwoordigd in essentiële sectoren zoals landbouw, bouw en dienstverlening.

• Een geschiedenis van arbeid: Latino’s spelen al decennia een cruciale rol in de opbouw en instandhouding van de Amerikaanse economie.

• Een verlangen om bij te dragen: Veel Latino’s worden gedreven door de wens om voor hun gezin te zorgen en bij te dragen aan hun gemeenschap.

Een innovatieve geest. Latino’s zijn niet alleen werknemers, maar ook vernieuwers en ondernemers. Ze starten nieuwe bedrijven op, ontwikkelen nieuwe technologieën en leveren een belangrijke bijdrage aan de Amerikaanse samenleving.

• Een groeiende kracht: Bedrijven in handen van Latino’s groeien sneller dan welke andere groep in de Verenigde Staten dan ook.

• Een creatieve geest: Latino’s brengen hun unieke perspectieven en talenten in een breed scala aan sectoren, van wetenschap tot kunst.

• Een verlangen om te leiden: Veel Latino’s streven naar leiderschapsposities in hun gemeenschap en in de bredere samenleving.

Een erfenis van leiderschap. Van Bernardo de Gálvez tot Roberto Clemente en Sonia Sotomayor, Latino’s hebben een lange geschiedenis van leiderschap in de Verenigde Staten. Ze laten hun stem horen in de politiek, het bedrijfsleven en de kunstwereld.

• Een geschiedenis van dienstbaarheid: Latino’s hebben sinds de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog in het Amerikaanse leger gediend, vaak met grote onderscheiding.

• Een groeiende politieke kracht: Latino’s vormen een steeds belangrijkere stemgroep, met het potentieel om de toekomst van de Amerikaanse politiek vorm te geven.

• Een verlangen om een ​​verschil te maken: Veel Latino’s worden gedreven door de wens om een ​​positieve impact te hebben op hun gemeenschap en de wereld.

8. De kracht van verhalen: het vormgeven van het narratief

Het belang van verhalen. Oorsprongsverhalen doen ertoe. Ze vormen ons zelfbeeld en vertellen ons wat voor soort mensen we denken te zijn en in wat voor soort natie we geloven te leven. Ze dragen de hoop uit dat waar we begonnen de sleutel is tot waar we nu zijn.

• Een gedeeld verleden: Latino’s zijn verenigd door een gedeelde geschiedenis van kolonisatie, migratie en strijd.

• Een gemeenschappelijke agenda: Ondanks hun verschillen delen Latino’s vaak een gemeenschappelijk verlangen naar rechtvaardigheid, gelijkheid en kansen.

• Een verenigde toekomst: Door hun verhalen te vertellen, geven Latino’s vorm aan hun eigen verhaal en creëren ze een inclusievere visie op Amerika.

Stereotypen uitdagen. Het dominante narratief over Latino’s in de Verenigde Staten wordt vaak gevormd door stereotypen en misvattingen. Het is belangrijk om deze stereotypen uit te dagen en de verhalen van Latino’s in al hun complexiteit en diversiteit te vertellen.

• Verder dan de krantenkoppen: De media portretteren Latino’s vaak als criminelen, drugsdealers of slachtoffers, waarbij de vele positieve bijdragen die ze aan de samenleving leveren, worden genegeerd.

• Behoefte aan representatie: Latino’s moeten zichzelf weerspiegeld zien in de media, literatuur en kunst.

• Een oproep tot authenticiteit: Het is belangrijk om Latino-verhalen te vertellen vanuit een Latino-perspectief, met alle nuances en complexiteiten die daarbij horen.

Het verhaal claimen. Door hun eigen verhalen te vertellen, claimen Latino’s hun geschiedenis en geven ze vorm aan hun eigen toekomst. Ze creëren een nieuw verhaal over de Amerikaanse identiteit, een verhaal dat inclusiever, diverser en representatiever is voor het ware karakter van het land.

• Een nieuwe visie: Latino’s dragen bij aan een nieuwe visie op Amerika, een verhaal dat rechtvaardiger, rechtvaardiger en inclusiever is.

• Een krachtige kracht: Door hun verhalen te delen, geven Latino’s zichzelf en anderen de kracht om een ​​betere wereld te creëren.

• Een erfenis van hoop: Het Latino-verhaal is een verhaal van hoop, veerkracht en de kracht van de menselijke geest om tegenspoed te overwinnen.

Arana eindigt haar boek dan ook hoopvol: “We herkennen of voelen de band die ons verbindt misschien niet eens; die diep in onze geschiedenis begraven ligt. Maar je voelt hem in je botten. Je proeft hem in het eten. Je voelt hem in de muziek. Ga gewoon naar een fiesta. Hij is er” (p. 399).

 

Relevant

Het tijdperk van de Homo Idioticus

Mensen zijn opmerkelijke wezens. We hebben het vliegen onder de knie, we worden alsmaar ouder, hebben de genetische code en DNA gekraakt, kwantummechanica, ethiek en democratie ontwikkeld, zijn naar…

VS: rechtsstaat in de waagschaal

Het Hooggerechtshof gaf VS-president Trump gelijk. Met zes conservatieve rechters tegen drie progressieve werd een vonnis geveld waardoor rechters niet langer de presidentiële decreten op federaal vlak kunnen blokkeren.…

VS-luchtaanval is onverantwoorde inbreuk op internationaal recht!

De militaire aanval van de VS op drie nucleaire sites in Iran vormt een onverantwoorde inbreuk op het internationaal recht met potentieel gevaarlijke escalerende gevolgen. VS-president Trump breekt ook…

Laatste bijdrages

Veranderende tijden

Er kan veel gezegd worden over boomers, maar niet dat ze hun tijd niet kennen. Hun grote voordeel vandaag is dat ze ook kunnen terug blikken, dat ze weten…

Bayrou’s uur van onwaarheid

L’heure de vérité, het uur van de waarheid, is geslagen, aldus de Franse premier François Bayrou die de waarheid met zijn begrotingsvoorstel geweld aandoet. Twee betaalde feestdagen afschaffen, de…

De despoot van Tunis, geliefd bij EU

President Kaïs Saïed, een grondwettelijk jurist, laat niets meer over van wat een  echtstaat is. Kritiek duldt hij niet, hij gebruikt justitie om critici met zeer zware gevangenisstraffen het…

Vrijuit. Over Rusland en de liefde voor een land die niet wederzijds bleek te zijn

You May Also Like

×