INTERNATIONALE POLITIEK

De auto in de stembus

Image

In het Franse Lyon heeft de groene meerderheid van de agglomeratie het weren van dieselwagens uit een grote zone, met twee jaar uitgesteld. Vrees voor de kiezer. In Berlijn heeft de conservatieve CDU haar verkiezingszege mee te danken aan haar verzet tegen de beperkingen op dieselwagens. In Italië lijdt “links” onder zijn autowerende regels.

LEZ

De auto in de stad, wordt in meer en meer landen een verkiezingsthema. In Berlijn steeg de CDU vorige zondag van 18 naar 28,2 %, ten nadele van de regerende SPD, de groenen en Die Linke, en van de nationaal regerende liberale FDP. De Berlijnse CDU heeft zich volop achter het protest geschaard van wijken die het dieselvijandige circulatieplan van het Berlijnse bestuur niet zien zitten.

In Italië krijgt de Democratische Partij, meestal centrumlinks genoemd, allerlei bijnamen. Daaronder ZTL-partij. ZTL, dat zijn de Lage Emissiezones (LEZ).

De PD bleek bij de verkiezingen van september vorig jaar alleen nog sterk te staan in stedelijke centra met beperkingen voor wagens. In de arbeiderswijken, met hun vele vervuilende dieselwagens, deed uiterst-rechts het veel beter.
Bij de regionale verkiezingen vorige zondag hield de PD zeer goed stand in de (rijkere) binnenstad van Milaan. Maar in het historisch autoluw centrum van Rome verloor ze haar eerste plaats.

Groen Lyon

Bruno Bernard, de groene voorzitter van de metropool Lyon, de tweede grootste van Frankrijk, maakte deze week bekend dat het plan om de dieselwagens met Crit’Air 2, pas in 2028 uit een grote zone te weren, twee jaar later dan voorzien. Intussen zou het openbaar vervoer moeten uitgebreid zijn met drie tramlijnen en twee metrolijnen.

Bernard gaf als voornaamste reden dat de bevolking de plannen niet aanvaardt omdat die zo onrechtvaardig zijn. Het zal erop neerkomen dat alleen mensen met grote inkomens nog de stedelijke zone binnen mogen, aldus de kritiek, vooral uit de armere gemeenten ten oosten van Lyon. In onze gemeenten zou de helft van de wagens binnen drie jaar moeten vervangen zijn, daar hebben de mensen het geld niet voor, aldus de gemeenteraad van Vaulx-en-Velin.

België?

Wordt de auto volgend jaar in België ook een verkiezingsthema? Eén partij werpt zich alvast op als radicaal verdedigster van de automobilist, het Vlaams Belang.

In Brussel zou Ecolo volgens peilingen zwaar verlies lijden, onder meer door het verzet tegen de met heug en meug opgedrongen plannen in het kader van Good Move. Denken dat schijnoverleg volstaat om mensen te overtuigen, was een misrekening. Good Move heeft alleszins in enkele wijken heel wat kwaad bloed gezet en dat zou in de stembus tot uiting kunnen komen.

Relevant

Duitse liberalen met auto naar de kiezer

De Duitse liberale FDP zorgt voor een nieuwe twistappel in de coalitie met SPD en Groenen: autoverkeer in stadscentra. De Duitse liberalen gaan campagne voeren tegen diverse beperkingen op…

Auto uit de stad?

Franse LEZ afgeremd uit vrees voor nieuwe ‘gilets jaunes’ Uit schrik voor nieuwe ‘gilets jaunes’ zijn de grote Franse steden, op Parijs en Lyon na, vrijgesteld van uitbreiding van…

Berlijn kantelt, met tegenzin

Er waren in de Berlijnse gemeenteraad drie stemronden nodig om Kai Wegner, CDU, tot burgemeester te kiezen. De nieuwe coalitiepartners – de rechtse CDU en de sociaaldemocratische SPD –…

Laatste bijdrages

Tax the rich!

Ja, maar hoe ? Het debat is nu al enkele jaren aan de gang en zoals gebruikelijk is wanneer het over belastingen gaat, kan het nog wel even duren. Vooral…

Barnier spaart Macrons vrienden

Na de 7 vette jaren voor de rijken, enkele jaren “soberheid” voor iedereen. President Emmanuel Macron heeft zijn reputatie van “président des riches” teveel eer aangedaan: Eén procent werd…

Nobelprijs voor de Vrede gaat naar Hibakusha

Het Noorse Nobelcomité heeft besloten de Nobelprijs voor de Vrede voor 2024 toe te kennen aan de Japanse organisatie Nihon Hidankyo. Deze organisatie van overlevenden van de atoombommen op…

Fascisme: geen verleden tijd

You May Also Like

×