In het Franse Lyon heeft de groene meerderheid van de agglomeratie het weren van dieselwagens uit een grote zone, met twee jaar uitgesteld. Vrees voor de kiezer. In Berlijn heeft de conservatieve CDU haar verkiezingszege mee te danken aan haar verzet tegen de beperkingen op dieselwagens. In Italië lijdt “links” onder zijn autowerende regels.
LEZ
De auto in de stad, wordt in meer en meer landen een verkiezingsthema. In Berlijn steeg de CDU vorige zondag van 18 naar 28,2 %, ten nadele van de regerende SPD, de groenen en Die Linke, en van de nationaal regerende liberale FDP. De Berlijnse CDU heeft zich volop achter het protest geschaard van wijken die het dieselvijandige circulatieplan van het Berlijnse bestuur niet zien zitten.
In Italië krijgt de Democratische Partij, meestal centrumlinks genoemd, allerlei bijnamen. Daaronder ZTL-partij. ZTL, dat zijn de Lage Emissiezones (LEZ).
De PD bleek bij de verkiezingen van september vorig jaar alleen nog sterk te staan in stedelijke centra met beperkingen voor wagens. In de arbeiderswijken, met hun vele vervuilende dieselwagens, deed uiterst-rechts het veel beter.
Bij de regionale verkiezingen vorige zondag hield de PD zeer goed stand in de (rijkere) binnenstad van Milaan. Maar in het historisch autoluw centrum van Rome verloor ze haar eerste plaats.
Groen Lyon
Bruno Bernard, de groene voorzitter van de metropool Lyon, de tweede grootste van Frankrijk, maakte deze week bekend dat het plan om de dieselwagens met Crit’Air 2, pas in 2028 uit een grote zone te weren, twee jaar later dan voorzien. Intussen zou het openbaar vervoer moeten uitgebreid zijn met drie tramlijnen en twee metrolijnen.
Bernard gaf als voornaamste reden dat de bevolking de plannen niet aanvaardt omdat die zo onrechtvaardig zijn. Het zal erop neerkomen dat alleen mensen met grote inkomens nog de stedelijke zone binnen mogen, aldus de kritiek, vooral uit de armere gemeenten ten oosten van Lyon. In onze gemeenten zou de helft van de wagens binnen drie jaar moeten vervangen zijn, daar hebben de mensen het geld niet voor, aldus de gemeenteraad van Vaulx-en-Velin.
België?
Wordt de auto volgend jaar in België ook een verkiezingsthema? Eén partij werpt zich alvast op als radicaal verdedigster van de automobilist, het Vlaams Belang.
In Brussel zou Ecolo volgens peilingen zwaar verlies lijden, onder meer door het verzet tegen de met heug en meug opgedrongen plannen in het kader van Good Move. Denken dat schijnoverleg volstaat om mensen te overtuigen, was een misrekening. Good Move heeft alleszins in enkele wijken heel wat kwaad bloed gezet en dat zou in de stembus tot uiting kunnen komen.