Montenegro heeft een contract getekend met een Chinese firma voor de aanleg van een autoweg tussen de kuststadjes Budva en Tivat, 16 km. Albanië en China kwamen overeen de wederzijdse visumplicht af te schaffen, zoals Servië en China al in 2016 deden – tot ongenoegen van de EU. Twee kleine signalen over de blijvende Chinese invloed in de Balkanregio.
De ontslagnemende Montenegrijnse premier Dritan Abazovic zei dat die 16 km autoweg deel zijn van een groter project om de toeristische stroom aan de kust op te vangen. De betrokken Chinese firma, Shandong International Economic & Technical Cooperation Group, kreeg in 2021 onder meer het contract voor tramverkeer in Sarajevo.
Chinese bedrijven zijn betrokken bij talrijke transportprojecten in de westelijke Balkan. Drie jaar geleden, vóór de corna-pandemie, telde Balkan Insight 135 project voor samen meer dan 32 miljard euro. De toekenning van die contracten gebeurt niet altijd in grote openheid, zoals bij het tramproject in Sarajevo of bij de aanleg van een autoweg in de Srpska (Servische) Republiek van Bosnië-Herzegovina.
EU waarschuwing
In een rapport vorig jaar waarschuwde het Europees Parlement de kandidaat-leden voor de EU in de westelijke Balkan voor “de negatieve gevolgen van contracten zonder bepaalde voorwaarden met Chinese firma’s”. Daardoor wordt het volgen dat rapport voor die landen moeilijker om de EU-voorwaarden inzake sociale rechten, milieubescherming en duurzaamheid te halen. “Ook andere aspecten van Chinese activiteiten in de regio kunnen de toetreding hinderen”, aldus de waarschuwing tegen de samenwerking met China.
Maar zelfs in EU-lidstaat Kroatië worden die bezwaren opzij geschoven. Het is de EU die de 2,4 km van de prestigieuze Peljesac-brug financierde, maar het is een Chinese firma die ze bouwde. Peljesac, in juli vorig jaar geopend, is een onderdeel van de ‘Nieuwe Zijderoute’…