Net zoals in de EU dreigen in de VS klimaatmaatregelen geslachtofferd te worden op electorale berekeningen. In wat volgt laten we even terzijde in hoeverre elektrische auto’s een doelmatig antwoord zijn op de klimaatcrisis. Het is hoe dan ook betekenisvol hoe in de VS elektrische auto’s een inzet zijn geworden in de komende presidentsverkiezingen. Dat meldde eerst de New York Times, en later ook Politico.
Michigan
In die presidentsverkiezingen zijn de zogenaamde swing states doorslaggevend. Van veel staten staat op voorhand vast wie er een meerderheid gaat halen. De staten waar dat niet het geval is bepalen wie president wordt. Een van die staten is Michigan, met Detroit traditioneel het iconische centrum van de Amerikaanse autofabrieken, zoals Ford, General Motors en Stellantis (onder meer Chrysler). In 2020 won Joe Biden die staat met een meerderheid van amper 154.000 stemmen.
Biden zit er in moeilijke papieren, bijvoorbeeld omdat hij de stemmen dreigt te verliezen van Amerikanen met een Arabische achtergrond, als gevolg van zijn steun aan Israël.
Ook zijn beleid ter promotie van elektrische auto’s ligt er onder vuur. Anders dan in de EU gaat het er niet om vanaf een bepaalde datum de productie van auto’s met een verbrandingsmotor te verbieden. Wel gaat veel geld in de vorm van fiscale steun naar de productie van batterijen en elektrische auto’s. Daarnaast legt het Environmetal Protection Agency (EPA) strikte regels op aan de totale toegestane uitstoot van broeikasgassen door auto’s en lichte vrachtwagens. Zo niet staan de autofabrikanten zware boetes te wachten.
De lopende regels hebben als doel het aandeel elektrische voertuigen van 7,6 procent in 2023 op te drijven tot 67 procent in 2032. De uitstoot van voertuigen is in de VS met voorsprong de belangrijkste bron van broeikassen, en het beperken ervan daarom ook het belangrijkste onderdeel van het lopende klimaatbeleid.
Dat gaat de autofabrikanten te snel. Zij wijzen erop dat de verkoop van elektrische auto’s onder de verwachtingen blijft. Dat ging eerst snel, maar nadat de eerste kopers, vooral welgestelden uit de kustgebieden die er een kochten als tweede auto, hun auto hadden, daalde de verkoop. Dat kwam mede doordat de aanleg van laadpalen niet opschiet. De modale automobilist kijkt de kat uit de boom.
Ook de vakbond, de United Auto Workers (UAW) vindt het allemaal te snel gaan. Bij de productie van elektrische auto’s zijn minder arbeiders en arbeidsters nodig dan in de traditionele autofabrieken. Bovendien vestigen vele nieuwe producenten van batterijen en elektrische auto’s zich in het zuiden van de VS, waar ze minder last hebben van vakbonden. De UAW wil dus meer tijd. In Michigan hopen ze ook met de steun van subsidies de productie in de eigen staat te houden. De UAW heeft er 134.000 actieve leden, niet onaanzienlijk gelet op de smalle electorale marges.
Donald Trump kwam er vertellen dat elektrische auto’s onzin zijn, en dat ze sowieso allemaal uit China zouden komen.
Bedreigend
Joe Biden rook onraad, en het EPA is dus druk bezig de strenge regels voor uitstoot door auto’s voor de komende jaren naar beneden te herzien. In de verdere toekomst zouden ze wel aangescherpt worden. Ook dat doet denken aan de EU, waar in 2050 een klimaatparadijs wordt voorgespiegeld, maar op korte termijn de ene maatregel na de andere sneuvelt.
De UAW weigerde in eerste instantie Joe Biden te steunen in de komende presidentsrace, maar is bijgedraaid zodra ze vernam dat het EPA de regels ging verzachten. Als klimaatactivist kan je deze ontwikkeling betreuren, maar de les kan ook zijn dat regels niet werken die door mensen ervaren worden als bedreiging voor hun bestaanszekerheid.