Franse LEZ afgeremd uit vrees voor nieuwe ‘gilets jaunes’
Uit schrik voor nieuwe ‘gilets jaunes’ zijn de grote Franse steden, op Parijs en Lyon na, vrijgesteld van uitbreiding van hun ZFE, Lage Emissiezones. In Berlijn heeft het nieuwe stadsbestuur, met een rechtse burgemeester, de auto weer meer ruimte gegeven in het centrum. De auto is in als kiesthema.
Twaalf Franse steden hebben ZFE, zones met lage emissie. Die zones zouden vanaf 1 januari volgend jaar overschakelen op zeer strenge beperkingen, wat meestal zou neerkomen op minstens een derde van de wagens die niet langer binnenmogen. De stadsbesturen hielden hun hart vast, want die maatregel ligt bij heel veel bewoners heel slecht. In Rouen betoogden zelfs ecologisten mee tegen wat ze asociale maatregelen noemden, want het zijn vooral bewoners met oude auto’s – en lage inkomens – die eronder lijden.
Vanaf volgend jaar zouden wagens met Crit’Air 3 (dieselwagens van 14 jaar en ouder, benzinewagens van 19 en ouder) niet meer in de stad hebben gemogen. In de zomer van vorig jaar kregen al zeven steden respijt : Nice, Montpellier, Clermont-Ferrand, Grenoble, Saint-Etienne, Nice en Reims mochten afzien van bijkomende maatregelen. Nu zijn daar ook Marseille, Rouen en Straatsburg bijgekomen.
De officiële reden: het is niet nodig, de lucht is voldoende zuiver. De kwaliteit van de lucht is volgens de metingen inderdaad binnen de normen. Maar volgens Tony Renucci van de beweging ‘Respire’ is dat gewoon te danken aan het weer van 2023 en is dat dus erg tijdelijk. Hoe dan ook, opluchting bij de burgemeesters die voor oproer vreesden. Ook bij de 30 andere steden van boven 150.000 inwoners die nog geen ZFE hebben en er ook geen spoed moeten achter zetten. De regering heeft zo sociale vrede afgekocht.
Berlijn
In Berlijn was een jaar geleden de wagen in de stad een van de grote thema’s in de verkiezing voor het stadsbestuur. Het linkse bestuur van SPD, Groenen en Die Linke verloor flink aan de CDU die voor de wagen koos. Kai Wegner, de eerste rechtse burgemeester van deze eeuw voor de Duitse hoofdstad, heeft niet lang gewacht om de ruimte voor fietsen in te perken en die aan de wagens te geven.
De beroemde Friedrichstrasse is niet langer exclusief terrein voor voetgangers, een deel ervan is weeropen voor wagens. Gedaan met de limiet van 30 km/u, het is terug 50. En zelfs de vervuilende SUV’s zijn welkom. Wegner en zijn CDU haalden hun stemmen vooral in de randwijken met veel inwoners met lager inkomen en oudere wagens. Terwijl het centrum met zijn hoger verdienende inwoners ‘groener’ kiest.
Wordt de auto ook bij onze gemeenteraadsverkiezingen in oktober een kiesthema, bij voorbeeld in Gent?