Occupy
De Occupy-beweging is een zeer opwindende ontwikkeling. In feite zijn er geen precedenten. Voor zover ik kan terugkijken zijn er geen parallellen. Als de verbanden en verenigingen die er uit zijn ontstaan het voor een lange, donkere periode kunnen volhouden – de overwinning zal immers niet snel komen – zou dat een betekenisvol moment in ... Lees verder
De Occupy-beweging, een zeer opwindende ontwikkeling
De uitgever van Chomsky’s ‘Occupy’ biedt 15 bladzijden uit het boek gratis aan als promotie. Informatie is macht. Daarom heeft DeWereldMorgen.be die nu vertaald en biedt het ‘Occupy’ tegen de promotieprijs van 4,5 euro aan. (Enkele bemerkingen staan tussen haakjes in cursieve tekst. Dit zijn toelichtingen van de vertaler.)De Occupy-beweging is een zeer opwindende ontwikkeling. ... Lees verder
Woede en misleiding
De tussentijdse verkiezingen in de VS vertonen een niveau van woede, angst en desillusie in het land zoals ik die nooit heb meegemaakt in mijn leven. Sinds de Democraten aan de macht zijn, dragen zij de schuld voor de walging over onze huidige socio-economische en politieke situatie.In een opiniepeiling door Rasmussen (Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in ... Lees verder
Veiligheid en controle
Een studie van het Pentagon van 13 Augustus (ll.) weerspiegelt de bezorgdheid van de regering over het feit dat China zijn militaire macht aan het uitbreiden is op een manier die “de mogelijkheid voor Amerikaanse oorlogsbodems om te opereren in internationale wateren buiten de kust zou kunnen beperken”, zo meldt Thom Shanker in de New ... Lees verder
De imminente dreiging van Iran
Chomsky legt in zijn gekende licht ironische stijl uit waarom Iran inderdaad een échte bedreiging is voor de VS, niet omwille van de officieel gepropageerde redenen – kernwapens, mensenrechten en zo – maar omdat Iran zich niet onderwerpt aan de controle van de VS over de regio. Dat is een slecht voorbeeld voor anderen, mag ... Lees verder
Stem der machtigen creëert precedenten
Op 23 juli 2009 werd Noam Chomsky door de Algemene Vergadering van de VN uitgenodigd voor een commentaar op het concept ‘Responsibility to Protect’ (R2P) (= de verantwoordelijkheid om te beschermen).Originele tekst van zijn tussenkomst hier De debatten over R2P of over zijn neefje ‘humanitaire interventie’ worden regelmatig verstoord door het gerammel van skeletten in ... Lees verder
Waarom wij de bomen noch het bos zien. De foltermemo’s…
De foltermemo’s die door het Witte Huis werden vrijgegeven veroorzaakten verbijstering, verontwaardiging en verrassing. De verbijstering en de verontwaardiging zijn verstaanbaar. De verrassing niet.Eerst dit, zelfs zonder onderzoek was het redelijk om te veronderstellen dat Guantanamo een folterkamer was. Waarom anders gevangenen sturen naar waar ze buiten het bereik van de wet zijn – tussen ... Lees verder
Obama over Israël-Palestinea
Barack Obama staat bekend als een persoon met een scherp verstand, een goed jurist, en iemand die goed zijn woorden kiest. Wat hij zegt, en wat hij niet zegt, moet ernstig worden genomen. Van bijzonder belang is zijn eerste substantiële verklaring betreffende de buitenlandse politiek op 22 januari op het Staatsdepartement bij de aanstelling van ... Lees verder
Wat nu na de verkiezingen?
Inleiding bij de radiouitzending van deze speech één dag later door AMY GOODMAN: President-elect Obama en vice-president-elect Biden geven een persconferentie in Chicago om hun nieuw team economische adviseurs aan te kondigen en hun plannen om de kwakkelende economie herop te bouwen. Maar terwijl Obamazijn team samenstelt en zich klaar maakt om de riemen over ... Lees verder
Gelukkig is er Latijns-Amerika nog!
In Caracas, Venezuela, had de zevende Social Summit for Latin American and Caribbean Unity plaats. Noam Chomsky hield er op 24 september 2008 volgende toespraak. Hij ziet in Latijns-Amerika hoop voor een betere wereld. Hij is daarbij uiteraard steeds zijn kritische en ironische zelf, zoals we dat van hem gewoon zijn. Chomsky blijft ook op ... Lees verder
Een zaak van het grootste belang! Deel II van de…
Voor het eerst in 500 jaar begint Zuid-Amerika zijn eigen lot in handen te nemen. Er zijn vroeger al pogingen geweest, maar die werden verpletterd door een buitenlandse kracht, zoals in de gevallen die ik hier heb vermeld en andere afzichtelijke feiten, te talrijk en te familiair om ze hier te bespreken. Er wordt nu ... Lees verder
Imperial Presidency. Strategies to control the "great beast" Deel I
Noot van de vertaler: Dit artikel is een weergave van de toespraak die Chomsky gaf in Toronto, Canada, op 21 november 2004 voor het maandblad Canadian Dimension. Deze tekst is een zeer goede samenvatting van wat er vandaag gebeurt in het machtigste land van de wereld.Chomsky gaat met grote feitenkennis in op de thema’s. Hij ... Lees verder
