Overbevolking, het grote taboe
Bijna acht miljard mensen leven er op deze aardbol. Dat is twee keer zoveel als in 1970, vijftig jaar geleden. Dat was ná mei ’68, vóór de eerste V.N. Conferentie over ontwikkeling en milieu en vóór het Verslag van de Club van Rome over ‘De grenzen aan de Groei’. De inleiding tot dat verslag begint ... Lees verder
Turkije bombardeert Koerdistan
Op 15 juni, middernacht, zijn 60 Turkse vliegtuigen begonnen met bombardementen op 81 verschillende plekken in Koerdistan, met inbegrip van Makhmur, Sinjar, Qandil, Zap en Xakurk, waar burgers wonen. De Turkse pers spreekt zoals gewoonlijk over legitieme acties tegen ‘terroristen’. In Noord-Koerdistan doet de Turkse Staat alles om te beletten dat het Koerdische volk deelneemt ... Lees verder
Requiem voor de democratie
Een artikel van Boaventura de Sousa Santos met dezelfde titel verscheen eerder deze week in de rubriek ‘Elders Gelezen’. Een betere titel is gewoon niet denkbaar. Wat in Brazilië gebeurt tart de verbeelding. Mensen gaan nu eenmaal dood De coronacrisis is het eerste probleem. Het wordt door President Bolsonaro gewoon ontkend. Dat mensen dood gaan ... Lees verder
De kinderen van de mondialisering
Er is iets aan het veranderen en het is zeer positief. Natuurlijk zijn er nog steeds diegenen, zeker in Vlaanderen, die onder de kerktoren blijven murmelen dat ze alle problemen in Brussel of in Neder-over-Heembeek kunnen oplossen. Het ga hen goed. Sommige politici schieten pas vandaag wakker en kijken met ogen vol verwondering naar de ... Lees verder
Na de schapulieren, de deugden
De Mexicaanse, als links voorgestelde President heeft zo zijn eigen methoden. Nadat hij bij het begin van de coronacrisis op televisie zijn schapulieren c.q. amuletten kwam tonen die hem tegen het virus beschermden, stelt hij nu dat ‘niet liegen, niet stelen, niet bedriegen’ een goede bescherming biedt. Je handen wassen, kan ook geen kwaad, zo ... Lees verder
Lokaliseren, dekoloniseren, emanciperen?
Of over hoe sociale bewegingen om de tuin worden geleidDe crisis die door het coronavirus veroorzaakt wordt is een aanleiding om na te denken over de toekomst. In deze bijdrage gaat het over ‘ontwikkeling’ in een erg brede betekenis met gevolgen voor progressieve bewegingen. Post-ontwikkeling? Dekolonisering? De-Growth? Wat moeten en kunnen we doen?Ga naar eender ... Lees verder
Ontwikkelingshulp: wie gelooft die mensen nog?
‘Ja maar, de Wereldbank is veranderd hoor. Die kritiek is niet langer verantwoord’. Hoe vaak heb ik het niet moeten horen? Het was nochtans zo duidelijk te zien. In 1990 verschoof het discours van ‘ontwikkeling’ naar ‘armoedevermindering’ maar aan het beleid veranderde niets. Alles beperkte zich tot begrotingsevenwicht, buitenlandse handel, privatiseringen en dereguleringen. En uiteraard ... Lees verder
COVID-19 en zorgverstrekkers: gewoon vermoorden
Zo doen ze het in Mexico. Want is het niet logisch dat als dit virus echt is, en echt gevaarlijk is, het die zorgverstrekkers zijn die het zullen verspreiden? Neem het zekere maar voor het onzekere, zo moeten sommigen denken en de aanslagen en moorden op dokters en verpleegkundigen nemen toe. Afgelopen week werden de ... Lees verder
Coronavirus en basisinkomen: hoe schaamteloos kan je zijn?
Nu iedereen tijd heeft om wat na te denken, komen de gekste ideeën uit de kast. De een wil een miljonairstaks, de ander belastingvrije overuren, nog één een vliegtuigtaks en weer een ander een waardebon voor tweedeverblijvers. Ze doen maar. Ieder zijn dada. Maar blijft het even onschuldig als weer het onzalige idee van het ... Lees verder
Kat en muis in Venezuela: elke week een poging tot…
Het was eind maart en begin april van dit jaar dat de Verenigde Staten eerst een formele klacht voor drugshandel indienden tegen de Venezolaanse President Maduro en een vijftiental medestanders, en hem daarna voorstelden om eventjes aan de kant te gaan staan en plaats te maken voor een echte interimregering. Toen daar niet meteen werd ... Lees verder
Hoe relevant is armoedebestrijding?
In Gent zijn de aanvragen bij het OCMW de jongste tijd met 80 % toegenomen, hoorde ik vanmiddag op het nieuws. Daar kijk je wel even van op, goed wetend dat zo’n aanvragen niet betekenen dat de armoede is toegenomen, maar wel dat de kans op de groei van de armoedecijfers er dik in zit. ... Lees verder
'Er zit geen inkt meer in de pen van Bolsonaro'
Gek hoe in COVID-tijden zelfs een min of meer legale staatsgreep onder de radar kan blijven. En hoe Brazilië er zijn keurmerk van maakt. Nadat President Dilma Rousseff door het Parlement werd afgezet, heeft het leger nu President Bolsonaro zo goed als al zijn macht afgenomen. Machtsstrijd of machtsvacuüm? Het is een harde en vreemde ... Lees verder
