INTERNATIONALE POLITIEK

Atlantisme steunt op economische basis

Image

Trans-Atlantisme was en is naast een politieke, vooral een economische realiteit. Ondanks politieke wrijvingen blijven de Verenigde Staten en Europa wederzijdse bijzonder belangrijke economische partners. Hun relatie zit diep vervlochten door handel, overheidssubsidies, portefeuille-investeringen, bankverkeer, verkoop van dochterondernemingen, patentencoöperatie en technologie transfers. Er zijn geen andere wereldregio’s waar de verwevenheid zo groot is als deze van de Verenigde Staten en Europa.

Een geheel

Sedert decennia heeft geen enkele andere wereldregio meer VS buitenlandse investeringen aangetrokken dan Europa. Sinds begin van de huidige eeuw vallen 56 procent van de Amerikaanse globale buitenlandse investeringen in Europa, meer dan voordien. In 2015 ging 60 procent van de buitenlandse VS-investeringen naar Europa, slechts 16 procent situeert zich in de Zuid-Aziatische regio. Ongeveer 70 procent van de buitenlandse kapitaalaccumulatie in de VS is in Europese handen. Omgekeerd ligt het Amerikaanse buitenlands vermogen alleen al in Duitsland een derde hoger dan in het hele Zuid-Amerikaanse continent.
Buitenlandse filialen van Amerikaanse concerns verkochten in 2014 goederen en diensten voor een bedrag van 2.900 miljard dollar. Dit is meer dan de totale VS-export voor de ganse wereld. De onderlinge VS-EU-export is goed voor een bedrag van 2.300 miljard dollar, het is 46 procent van de totale omzet van de Amerikaanse filialen in het buitenland.
De Europese filialen in de VS verkochten er meer dan het drievoudige van de export van hun moederbedrijven uit Europa naar de VS. Zestig procent van de VS-import betreft producten van de ‘intra-firm’ handel. Meer dan een vijfde van de Amerikaanse export gaat naar Europa een vijfde van de Europese export naar de Amerikaanse markt.

Duitsland

In de automobielsector is de import-export balans ongeveer gelijk tussen de VS en Duitsland. Per jaar worden circa 815.000 Duitse auto’s ingevoerd. Duitse filialen in de VS, BMW, Daimler en VW,  produceren ongeveer 810.000 auto’s, waarvan 41 procent in de VS verkocht worden en 59 procent – meer dan iedere tweede geproduceerde auto – wordt uitgevoerd.
De VS-filialen met een vestiging in Europa hebben 2.472.000 werknemers in dienst. De 10 grootste in Europa geëngageerde Amerikaanse concerns hebben in Duitsland alleen al een half miljoen werknemers in dienst.
Duitsland en Europa vormen gevestigde bestanddelen van het economisch weefsel van de Verenigde Staten, aldus de baas van het Siemens concern, Joe Kaiser. Voor het Duitse technologieconcern uit München werken in de VS meer dan 60.000 medewerkers. Na de aankoop van het VS-softwarebedrijf Mentor Graphics bijvoorbeeld, blijven 70.000 aandelen, of 24 procent, in Amerikaanse handen en 29 procent in Duitse. Dat kan ertoe bijgedragen hebben dat de Siemensgroep in maart 2017 zich kon doorzetten tegen General Electric om van het VS-veiligheidsministerie een kadercontract van meer dan vier miljard dollar over een periode van vijf jaar toegewezen te krijgen.

conflict

In hun studie komen Daniel Hamilton en Joseph Quinlan tot het besluit dat Europa een beslissend, noodzakelijk, geografisch knooppunt blijft vormen voor de globale operationele economische strategie van de VS-concerns.
De in dollar afgesloten economische akkoorden in de wereld zijn volgens Washington onderworpen aan de VS-wetgeving. De Amerikaanse justitie vervolgt systematisch Europese bedrijven met hoge geldboetes als schadevergoeding. De Amerikaanse senaat en regering leggen sancties en boetes op tegen Europese firma’s die ze als gevaarlijke concurrenten beschouwen. De Europees-Amerikaanse sancties tegen Rusland, hebben de Europese handel met Rusland met de helft verminderd. De VS en haar concerns hebben in feite een economische oorlog tegen Rusland opgestart om de economische Europese coöperatie met Moskou te verhinderen. Duitsland beschikt nog over en exportoverschot, wat een doorn is in de ogen van Washington.
Amerikaanse multinationals zien de wereld toenemend door een tri-polaire bril, die Europa en Azië omvat. De Amerikaanse concerns zijn helemaal niet van plan om deze segmenten van de economie op te geven. Ook al pleit de huidige president voor een ‘America first’-beleid.
ISW-Report: Umbruch in Globalen Kapitalismus
Centrumfor Transatlantic Relations – The Transatlantic  Economy
Leo Mayer: Globale Kapitalismus versus Protectionismus
Isw Muenchen: Transatlantischer Wirtschaftsraum oder reist dassTransnationale Kapital auseinander
Prof. Dr. Eberhard Hamer: Wirtschaftskrieg gegen Europa – www Zeit-Fragen.Ch

Relevant

Waarom laait het geweld terug op in Syrië?

Een fors offensief van de Syrische gewapende oppositie doet de burgeroorlog die het land al 13 jaar in zijn greep heeft, terug oplaaien en brengt het conflict opnieuw onder…

Genocide in Gaza heeft weinig impact op wapenleveringen naar Israël

Hoewel Israël beschuldigd wordt van genocide en er vanuit de VN geregeld wordt opgeroepen om geen wapens te leveren aan het land, lijkt dat weinig indruk te maken op…

Geruisloos naar een nucleair Armageddon?

Terwijl het nucleair ontwapeningsregime op apegapen ligt, werken kernwapenmachten in sneltempo aan de modernisering en sinds kort ook aan de uitbreiding van hun nucleaire arsenalen. In een context van…

Laatste bijdrages

VS: Kapitaal neemt risico’s

Hopelijk gaan we niet wennen aan het autoritaire en onmenselijke beleid onder Donald Trump. Hij kan zich alles veroorloven, want het Hooggerechtshof heeft beslist dat een president niet kan…

Proces tegen Karabach-leiders in Bakoe

Bakoe. – In de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe is het proces gestart tegen 16 voormalige leiders van de betwiste regio Nagorno-Karabach. De beklaagden, onder wie voormalig de facto-presidenten en ministers…

Persona non grata in Nicaragua

Op deze pagina’s verschenen al eerder persoonlijke ervaringen onder schuilnaam van een zeer betrouwbaar iemand die bij de redactie bekend is. Ondanks het risico ging hij herhaaldelijk naar het…

Technofeodalisme

You May Also Like

×