Het belooft druk te worden in de trein. Reizigers zullen niet meer communiceren met hun telefoon via toetsen of een touchscreen, maar met hun stem. U hoort het al: ‘Hoe laat is het?’, ‘Wat voor weer wordt het vandaag?’, ‘Welke ingrediënten heb ik nodig voor een pasta bolognaise vanavond?’,… Hopelijk antwoordt de smartphone via oordopjes.
De mobiele telefoon van de toekomst wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie, liefst generatieve, dus zelflerend. Als een Antwerpenaar zegt “t’is koekenaai” zal de smartphone na enige pogingen begrijpen dat hier bedoeld wordt “het komt in orde”. Als je een recept vraagt weet hij al dat je vegetariër bent en hoe groot je gezin is. Dat soort dingen.
S25
Samsung lanceert nu zijn laatste smartphone, de S25. Die werkt met Google’s Gemini. Whatsapp en Spotify zouden de eerste apps van andere bedrijven zijn die op de S25 met de kunstmatige intelligentie aan de slag kunnen. Zo hoopt Samsung haar aandeel in de Amerikaanse smartphonemarkt op te drijven. Het heeft nu 23 procent in handen, te vergelijken met Apple dat 53 procent controleert, en werkt met ChatGPT (OpenAI en Microsoft), maar dat trager is in het plaatsen van kunstmatige intelligentie.
Volgens een onderzoek vermeld in de Financial Times betwijfelt een meerderheid van gebruikers van Samsung en Apple in de VS het nut van al deze nieuwe snufjes. Maar dat zal de techreuzen worst wezen. Eenmaal een gewoonte inslijt wordt het een behoefte. Wie dan technologisch op kop ligt wint. Dat consumenten de markt sturen is een mythe.