Gedaan met de ZFE (Zone de faible d’émission), de Franse LEZ. De Nationale Assemblée heeft met een duidelijke meerderheid de ZFE
weer opengesteld voor naar schatting 2,7 miljoen wagens die er om klimaat en gezondheidsredenen niet meer in mochten. Rechts en
uiterst-rechts stemden voor de lozing om de “punitieve ecologie” te straffen de linkse La France insoumise stemde ook voor omdat de
toepassing van die zones asociaal is, ze straft vooral mensen met lagere inkomens.
De ZFE stonden al een tijdje onder druk, zodanig zelfs dat in enkele
steden de politie opdracht kreeg geen vaststellingen te doen. Bij links was er vooral kritiek op het feit dat er te weinig compensatie kwam voor onder andere mensen die buiten de grote steden wonen, v aak omdat die te duur zijn om er te wonen, maar zich toch met de wagen moeten verplaatsen omdat het openbaar vervoer het laat afweten.
Vaak waren er beloften gedaan voor beter openbaar vervoer, maar daar is weinig van in huis gekomen. Omdat stadscentra zo duur zijn, wonen er meer en meer mensen met hogere inkomens die zich makkelijker een wagen kunnen veroorloven die wel aan de normen voldoet.
De linkse LFI noemt de ZFE trouwens “Zone à forte exclusion”, zones van grote uitsluiting. Omdat ze in de praktijk alleen mensen treffen die zich geen wagen kunnen veroorloven die aan de normen beantwoordt. LFI komt op voor een “Land met lage emissie”. Het wijst erop dat talrijke verkeerszones en industriële omgevingen aan elke regelgeving ontsnappen.
De stemming in de Franse Assemblée roept herinneringen op aan de stemming vorig jaar in het parlement van Gewest Brussel. Daar stemde een meerderheid, waaronder groot deel van PS en de PVDA, voor het uitstellen, met twee jaar, van de strengere normen om Brussel binnen te komen.
In Berlijn won de rechtse CDU begin vorig jaar de burgemeestersjerp met een campagne tegen de strenge regels voor wagens in het centrum.