De permanente oorlog
Honderd jaar geleden zette Duitsland Europa in vuur en vlam; het was het uitbreken van de eerste wereldoorlog. Bijna 70 jaar geleden kwam er een einde aan de tweede wereldoorlog. In het begin van deze eenentwintigste eeuw leven we in een permanente bedreiging van een nieuwe wereldbrand, zonder dat nog de ”staat van oorlog” wordt afgekondigd. Situaties zoals de Krim en de Oekraïense crisis zouden honderd jaar geleden wellicht aanleiding geweest zijn om met militair geweld ten oorlog te trekken. Het huidige westerse imperium, De VS en de EU, is echter nog aan het bekomen van zijn oorlogen in Irak, Afghanistan, Libië. Een gebeurlijke militaire confrontatie in de huidige context zou onvermijdelijk leiden tot een nieuwe, derde wereldoorlog, die landen tot een puinhoop herleidt, terreur en moordpartijen en een globale catastrofe.
