Venezuela

Desinformatie over Venezuela op VRT mag

Van maandag 11 tot 15 mei 2015 zond de VRT een reportagereeks in het Journaal uit met als titel ¿Qué pasa Venezuela?. De organisatie Handen Af Van Venezuela zag meerdere feitelijke fouten in deze reeks en legde daarover klacht neer bij de Raad voor de Journalistiek. Die verwierp de klacht. Dat oordeel van de Raad is om meerdere redenen een merkwaardig precedent.

De wondere wereld van het Franse televisiedebat

In Frankrijk, waar ik woon, heeft elk zich respecterend televisiestation elke dag wel een politiek debatprogramma op het menu staan. Daar nemen altijd minimum...

Dyab Abou Jahjah en het verzet

Ik volg Abou Jahjah's niet. Ik bedoel ik lees zijn column in De Standaard nooit. Tot ik dit zag: 'Ontslagen omdat ik opkwam voor...
Peilingen. Of hersenspoeling?

Peilingen. Of hersenspoeling?

De Franse krant Le Parisien bestelt geen peilingen meer in de aanloop tot de Franse presidentsverkiezingen in mei. Een in alle opzichten wijs besluit....
Leren de media iets uit het Chilcot-rapport?

Leren de media iets uit het Chilcot-rapport?

Het Chilcot-rapport sprak zich enkel uit over de verantwoordelijkheid van de Britse regering, meer bepaald eerste minister Tony Blair, voor de oorlog tegen Irak in 2003. Ook de Britse media dragen echter een zware verantwoordelijkheid. Met hun bijna unanieme pro-oorlogsretoriek negeerden zij volkomen de argumenten van de vredesbeweging, die door het Chilcot-rapport volledig bevestigd worden.

Trumpisme als nieuwe orde

“I’ll handle it and it’ll be great, you’ll see.” Trump houdt niet van de pers. De media brengen nepnieuws, ze verdraaien zijn woorden,  ze liegen....

Persvrijheid? Ja, maar alleen als het ons uitkomt

De Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016, werden naar verluidt zwaar getroffen door online propaganda en 'tendentieuse' informatie van de Russen. Fake news, in het Nederlands...
uitpers

Uitpers, al 15 jaar

Tegen de stroom in en zonder financiële middelen, zo startte onze kleine ploeg in de herfst van 1999 met deze elektronische webzine, Uitpers. Toch halen we met Uitpers moeiteloos onze 15e verjaardag, nog steeds tegen de stroom in en nog altijd zonder financiële middelen. Met deels dezelfde ploeg.

Studie bewijst: Guardian, BBC vooringenomen tegen Corbyn

Een studie van de Britse berichtgeving over Labour en anti-semitisme stelt "systematisch falen" vast. Onjuiste berichtgeving werd het meest begaan door de Guardian, openbare...
theIntercept

The Intercept, een nieuwe spreekbuis voor Snowden.

De journalisten die Snowden had gecontacteerd om zijn eerste onthullingen wereldkundig te maken – Glen Greenwald en Laura Poitras –  lanceerden samen met onderzoeksjournalist Jeremy Scahill en enkele anderen  op  10 februari 2014 de nieuwe website “The Intercept”.(https://firstlook.org/theintercept/news/) Het zaakje wordt gefinancierd door First Look Media, dat is opgericht door Pierre Omidyar, een multimiljonair mede-oprichter van E-Bay.