Franse klap voor Uber en co

Recht op een arbeidscontract
Facebooktwittergoogle_plusmail

Het Franse Hof van Cassatie laat er geen twijfel aan bestaan: chauffeurs die voor Uber werken, moeten een normaal arbeidscontract hebben. Dat ze zelfstandigen zouden zijn, is een fictie. De Franse regering zit daar verveeld mee, ze sleutelt aan een ‘tussenstatuut’, tussen zelfstandige en werknemer.

Valse zelfstandigen

Alles begon drie jaar geleden met een klacht van Maximilien Petrovic tegen Uber dat bruusk een einde had gemaakt aan zijn werkzaamheden. Een arbeidsrechtbank verklaarde zich onbevoegd en stuurde de zaak naar een handelsrechtbank daar het om een zelfstandige ging. Maar het hof van beroep herriep dat, het ging wel om een werknemer. Uber ging in Cassatie en vangt daar nu dus bot.

Er zijn in Frankrijk nog rond 150 gelijkaardige klachten ingediend. Volgens Uber is dat slechts 0.2 percent van de chauffeurs die voor het bedrijf werken of gewerkt hebben.

Cassatie is zeer duidelijk. Er is een ontegensprekelijk hiërarchisch verband. De chauffeurs bij Uber hebben geen eigen cliënteel, zij hebben geen zeg over de tarieven, over de uitvoering van het werk, over het traject…Ze kunnen op elk ogenblik gelokaliseerd worden, ze kunnen sancties oplopen. Dus hebben ze recht op een gewoon arbeidscontract met alle bepalingen inzake betaald verlof, betaling overuren, opzegvergoedingen, ziekteverzekering enz.

Tussenstatuut?

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor mensen die voor Deliveroo, Uber Eats enz. werken. Het Hof van Cassatie is zich blijkbaar goed bewust van de draagwijdte van de beslissing, want het persbericht over het besluit werd ook in het Engels en Spaans verspreid.

De vakbonden die zich met die statuten bezig houden, zijn in de wolken. Uber maar ook de Franse regering zijn dat minder. De uitspraak van het Hof belet de Franse regering niet een nieuw statuut te bedenken dat de werkers van Uber en co betere sociale bescherming biedt zonder een gewoon arbeidscontract te krijgen. Iets dat helemaal past in Macrons visie op arbeidsrechten.

De uitspraak van het Franse Hof van Cassatie zal wereldwijd weerklank hebben. De VS-staat Californië vaardigde in september vorig jaar een wet uit die gelijkaardig was: Uber moet zijn chauffeurs een normaal arbeidscontract geven, het zijn werknemers.

Terloops: Uber verloor vorig jaar 8 miljard dollar.

 

 

 

 

 

Zie ook

Uber you’re no good In San Francisco, New York, Los Angeles en enkele andere steden van de VS zijn vorige week chauffeurs die voor Uber werken, de straat opgetrokken om te protesteren tegen hun werkomstandigheden. ‘Uber! Uber! You’re no good! Treat your drivers like you...
Werken voor Uber = arbeidscontract In Parijs heeft het Hof van Beroep gevonnist dat een persoon die voor het transportbedrijf Uber werkt, wel degelijk een werknemer met arbeidscontract is. De zaak was in 2017 aangespannen door een chauffeur bij Uber die ineens te horen kreeg dat er vo...
Deliver 00 Honderden bezorgers van de Britse keten Deliveroo voerden zaterdag (10 augustus) in verscheidene Franse steden actie tegen de nieuwe diefstal waarvan ze slachtoffer zijn. Deliveroo heeft eenzijdig, dus zonder enig overleg, de tarieven voor de bezorge...
De sociale bescherming is van ons Basispensioen? Dertigurenweek? Pensioen op je zeventigste? Wie zal er beslissen? De besparingsmaatregelen die de federale regering nam om 'jobs jobs jobs' te creëren al uitvoerig besproken en aangeklaagd in de pers en op de sociale media. Ze zulle...
Freddy De Pauw was van 1972 tot 2002 redacteur buitenland bij De Standaard. Hij volgde jarenlang Centraal- en Oost-Europa, een groot deel van Azië (o.m. China) en Italië. Hij publiceerde o.m. bij het Davidsfonds ‘Volken zonder Vaderland’ over de ‘etnische kwesties’ in Centraal- en Oost-Europa; De firma maffia; Italië, moeder van alle smeer; Russische mafija; Handelaars in mensen; Maffia in België en Handelaars in nieuws over trens in de berichtgeving. Werkt sinds de start in 1999 mee aan Uitpers.