Let op voor wankele bruggen

Facebooktwittergoogle_plusmail

Het is alweer bijna een jaar geleden dat het Morandi-viaduct bij Genua instortte. De rest ervan is onlangs opgeblazen en de discussie over wie verantwoordelijk is en hoe het nu verder moet, blijft de Italiaanse regeringscoalitie verdelen. Intussen blijven duizenden bruggen een gevaar voor het verkeer. In Frankrijk bij voorbeeld liefst maar 25.000, aldus een rapport van de Franse Senaat.

In dat Frans rapport staat letterlijk dan ten minste 25.000 bruggen ‘en mauvais état structurel’ zijn, structureel in slechte staat, en een gevaar vormen voor de veiligheid van de gebruikers. Hoeveel bruggen er in het land zijn, weet men  niet goed, stelt het rapport vast. Wat meteen een lacune in het toezicht op bruggen en  wegen verraadt. De Staat zelf heeft er 24.000. 7 % daarvan, rond 1700, staan op instorten…

Marshallplan

De Senaat vindt dat er een Marshallplan moet komen om dat gevaar te weren. Alleen al het herstel van de bruggen in lokaal beheer zou de komende tien jaar 5 miljard euro vergen. Het is dringend, want er komen alsmaar gevaarlijke bruggen bij. Aan dit tempo zullen er in 2030 ten minste 50.000 gevaarlijke bruggen zijn.

En dat is allemaal een gevolg van “chronische onder-investeringen in het onderhoud van het gemeenschappelijk patrimonium”. Dat is uiteraard niet alleen in Frankrijk zo. Onder meer in Duitsland is men in hetzelfde bedje ziek, al jarenlang worden investeringen in infrastructuur afgeremd. En in de VS is het nog stukken erger. En in eigen land? Ook onze auto- én spoorwegen vertonen zwarte tekenen van onder-investering.  Een van de gevolgen van het neoliberale soberheidsbeleid.

 

Zie ook

Wie betáált zo’n brug? Tja, Italië, alweer. Een fabeltje, want toen kwamen de lijsten van bruggen in België, Frankrijk, ja zelfs dat oerdegelijke Duitsland waar tientallen bruggen lang geen brug meer mogen genoemd worden. Toen kwam het tweede fabeltje: het soberheidsbel...
Genua en het algemeen belang Beppe Grillo, de stichter van de nu regerende Italiaanse Vijfsterrenbeweging, vindt dat het beheer van bruggen en wegen weer een zaak van de staat moet worden. Met de instorting van de Morandi-viaduct in Genua is in Italië en elders de discussie losg...
Freddy De Pauw was van 1972 tot 2002 redacteur buitenland bij De Standaard. Hij volgde jarenlang Centraal- en Oost-Europa, een groot deel van Azië (o.m. China) en Italië. Hij publiceerde o.m. bij het Davidsfonds ‘Volken zonder Vaderland’ over de ‘etnische kwesties’ in Centraal- en Oost-Europa; De firma maffia; Italië, moeder van alle smeer; Russische mafija; Handelaars in mensen; Maffia in België en Handelaars in nieuws over trens in de berichtgeving. Werkt sinds de start in 1999 mee aan Uitpers.