4.717.396 ondertekenaars gezocht

Nee aan privatisering ADP
Facebooktwittergoogle_plusmail

De privatisering van ADP, Aéroports de Paris, is opgeschort en komt er misschien helemaal niet. Want de Conseil Constitutionel, het Franse Grondwettelijk Hof, zet het licht op groen voor een procedure RIP – Référenum d’Initiatieve Populaire. Daarvoor zijn wel 4.717.396 kiesgerechtigde Fransen, tien percent van de ingeschreven kiezers, nodig om tot een referendum te komen.

Het RIP is in 2008 in de Franse grondwet ingeschreven, maar het is de eerste keer dat de procedure wordt gestart. Het is dan ook niet eenvoudig, want er moeten genoeg parlementsleden zijn om een verzoek te ondertekenen. En het mag niet gaan om een wet die nog geen jaar lang is uitgevaardigd.

Nu is de privatisering van ADP, onderdeel van het plan Pacte, vorige maand door de meerderheid van president Macron wel goedgekeurd, maar de wet is nog niet uitgevaardigd. Er moeten minstens 185 parlementsleden zijn die een RIP aanvragen, wat totnogtoe niet lukte.

Front

Maar nu verzetten zowel linkse als rechtse oppositie (Les Républicains, LR) zich tegen de privatisering van wat een domein van algemeen belang wordt gevonden, samen 248 parlementsleden. LR deed een tijdje wat lastig omdat ze niet samen wilden tekenen met La France inousmise, want – aldus LR – die zijn in principe tegen privatisering en wij alleen in dit geval.

De tegenstanders van de privatisering vanaf de lancering doro het ministerie van Binnenlandse Zaken negen maanden hebben om dat aantal handtekeningen in te zamelen. Begin dit jaar was er een petitie om de staat te dwingen tot ingrijpende klimaatregelingen. Die kreeg twee miljoen handtekeningen.

Het verzet tegen de privatisering is bij de publieke opinie erg groot. Er wordt daarbij herinnerd aan het fiasco van de privatisering van de autowegen, waarvan zowel de staat als de gebruikers de dupe werden. Het is ook een populaire eis onder de ‘gilets jaunes’.

Ook de luchtvaartmaatschappijen hopen dat de privatisering mislukt. “Want dat komt toch maar neer op zwaardere lasten voor ons en de passagiers”, aldus een woordvoerder van de associatie van luchtvaartmaatschappijen.

Zie ook

Waarom Franse tolwegen duur zijn De Franse tolwegen zijn duur. Dat was een van de redenen waarom de ‘gilets jaunes’, gele hesjes, tolhuisjes belaagden. Het kwam vorige week zijdelings ook ter sprake bij de parlementaire bespreking over de verkoop van de staatsaandelen in ADP, Aéropo...
Dure Franse tolwegen (2) De Franse overheid onderhandelt naakt met de concessiehouders van 9000 kilometer autowegen die groot geld halen uit de tolgelden. Die aantijging komt van het Franse Rekenhof (Cours des comptes). Dat hof heeft het in het pas gepubliceerde rapport over...
Freddy De Pauw was van 1972 tot 2002 redacteur buitenland bij De Standaard. Hij volgde jarenlang Centraal- en Oost-Europa, een groot deel van Azië (o.m. China) en Italië. Hij publiceerde o.m. bij het Davidsfonds ‘Volken zonder Vaderland’ over de ‘etnische kwesties’ in Centraal- en Oost-Europa; De firma maffia; Italië, moeder van alle smeer; Russische mafija; Handelaars in mensen; Maffia in België en Handelaars in nieuws over trens in de berichtgeving. Werkt sinds de start in 1999 mee aan Uitpers.